Az Európai Iskolák rendszerének kivételes modellje
2011. szeptember 27.,kedd 16:34 |
A mai plenáris ülésen „Az EP állásfoglalására irányuló indítvány az Európai Iskolák rendszeréről” című jelentésről szavaztak a képviselők, melynek jelentéstevője a néppárti Jean-Marie Cavada. Ezen iskolák alapvető célja, hogy biztosítsa az Európai Közösségek alkalmazottai gyermekeinek együttes oktatását.
A jelentés felhívja a figyelmet, hogy az Európai Iskolák célja az, hogy kialakítsák az oktatás európai dimenzióját. Megállapítja, hogy az európai oktatás egyik legjobb formájaként mintául kellene szolgálniuk, mivel e modell bizonyos elemeinek – például az idegennyelvtudás hangsúlyosságának – a nemzeti és regionális oktatási rendszerekbe való beépítése elősegítené a szakmai mobilitást, és hozzájárulna a többnyelvűség és az európai integráció előmozdításához. Költségvetési szempontból kiemeli, hogy ésszerűsíteni kell ezen iskolák igazgatási költségeit, ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a kiadások visszafogása nem kérdőjelezheti meg az Európai Iskolák koncepciójának alapját képező elveket.
Az EP a 2005. évi állásfoglalása szerint kívánatos lenne, hogy az európai oktatási modell ezen iskolákon kívül más tanulók számára is elérhetővé váljon. A jelentés tájékoztat, hogy azóta több, az Unió területén működő és európai oktatást nyújtó nemzeti iskola írt alá akkreditációs egyezményt, amelynek alapján az európai tanterv szerint oktathatnak és adott esetben az európai érettségi bizonyítványt is kiállíthatják.
Bagó Zoltán kifejtette: „Az Európai Iskolák szükségszerűek, hiszen az európai intézmények alkalmazottainak gyerekei számára biztosítják az anyanyelvükön történő oktatást annak érdekében, hogy ők bármikor vissza tudjanak illeszkedni származási országuk intézményeibe.” Szerinte az oktatást továbbra is minden nehézség ellenére anyanyelvi tanárok által kell folytatni. A több mint ötvenéves koncepciót pedig tovább kell fejleszteni, és az új gazdasági és társadalmi követelményekhez kell igazítani.
Háttér: Az első Európai Iskolát 1953 októberében, tisztviselők egy csoportjának kezdeményezése nyomán hozták létre Luxembourgban. A különböző anyanyelvű gyermekek oktatása során felgyűlt tapasztalat hamarosan pozitívnak bizonyult, és így idővel különböző városokban 14 Európai Iskolát alapítottak. Ezek az iskolák 2010-ben 22.778 tanulót számláltak, s ebből 14.292-t, azaz a tanulói létszám 63%-át a brüsszeli és luxembourgi iskolák tették ki. 2007 és 2010 között a tanulói létszám 8,35%-kal emelkedett. 2012-re Brüsszelben és Luxembourgban két új iskola megnyitását tervezik.
Bagó Zoltán sajtóközleménye
Brüsszel, 2011. szeptember 27.