Az elmúlt időszakban milyen fejlesztések valósultak meg az Ön gyárában?
Általános nézetünk, hogy az élet a válság miatt nem állhat meg. Fejlesztési elképzeléseinket megterveztük, és terv szerint fogjuk megvalósítani. 2007 óta a Magyar Suzuki Zrt. egy új gépkocsi, a Splash modell gyártását kezdte meg, amihez jelenleg 35 alkatrésztípust gyártunk. A gyártásra való felkészülés keretében több hegesztő berendezést és nagyteljesítményű sajtológépeket vásároltunk, majd 2008-ban megkezdődött a felkészülés egy új gépkocsi-típus, az YP6-os projekt 2010-től induló gyártására, mely során kb. 70 alkatrésztípus beszállítására kaptunk felkérést. Ez a korábbiaknál nagyobb kihívást jelent számunkra, mert márciusban ismét Év Beszállítója díjat kaptunk, így a Suzuki első körös beszállítóivá léptünk elő és kiemelten számít további munkánkra az autógyártó. Ennek tükrében további fejlesztéseket kellett megvalósítani, így 2008 végéig megrendeltünk Olaszországból egy 300 t, egy 400 t és egy 500 t-ás sajtológépet, illetve Japánból egy 200 t-ás gépet. Ez utóbbi az autógyártás területén csúcskategóriának számít, ugyanis szinte az összes alkatrésztípus gyártását lehetővé teszi. Szerencsés helyzetben vagyunk, mert kellő anyagi tartalékokkal rendelkezünk, így a 400 t és a 200 t-ás sajtológépeket a múlt év végén kifizettük, a további két gép bekerülési értékének 80%-át pénzügyileg már rendeztük, a fennmaradó részre megvan a kellő fedezetünk.
A vállalat a térségben egyedülálló, robotizált ponthegesztőt állított üzembe. Mi tette szükségessé ezt a technológiai újítást?
A nagyszériás alkatrészekre szóló megrendelések miatt fejleszteni kellett hegesztő-kapacitásunkat, ezért terveztünk egy új robothegesztő üzemet, amit az egyik épületünkben rendeztünk be. Az új robottechnológiával az alkatrészek ponthegesztését gyorsabban, pontosabban és biztonságosabban lehet végezni. A fejlesztéssel a nagy figyelmet igénylő, manuális hegesztési technológiát kívánjuk kiváltani, hiszen el lehet képzelni, mit jelenthet egy dolgozó számára napi 7-8 ezer kötőelemet elhelyezni és felhegeszteni az alkatrészekre. További kiváltását szeretnénk az élő munkaerőnek a hegesztési folyamatokban, így a már meglévő robothegesztő mellé további két robotot kívánunk üzembe állítani egy új csarnokban, amelyhez a szakhatósági hozzájárulásokat már megszereztük. Az alapkőletétel a közeljövőben lesz és a beruházást az idei évben megvalósítva nagy előrelépést teszünk meg az YP6 projekt gyártására való felkészülésben.
Fejlesztési terveiket hogyan érintette a válság és milyen lépéseket tettek?
Szerencsénk volt, hogy pénzügyileg jelentős biztonsági tartalékokkal rendelkezünk. Noha ez nem akkora mértékű, mint egy multinacionális vállalatnál, de az eltervezett fejlesztéseinket gond nélkül meg fogjuk tudni valósítani. Mivel termékeink 90%-a a Suzuki Zrt. számára készül, így a recesszió miatt termelésünk 30%-kal visszaesett. Az állományi létszámunk 73 fő, mely 73 főt meg kívánjuk tartani. Mivel volt állami pályázati lehetőség, így dolgozói létszám megtartására nyújtottunk be pályázatot. A munkaerő-felhasználást körültekintően szerveztük újra. Az alkatrészgyártásra igénybe nem vett dolgozókat a beruházásainkon kívánjuk foglalkoztatni, acélelemek legyártásában, lecsévélő berendezések elkészítésében, vagy olyan területen, amire régebben nem nagyon volt időnk, pl. a pótalkatrészek gyártására használt szerszámok időszakos rendszerezése, vagy átfogó takarítási, szépítési feladatok.
Ön milyennek látja az autóipar jövőjét?
Én optimista vagyok, bízom benne, hogy ez év végére a feltételek javulni fognak, de legkésőbb 2010 első negyedévére Magyarországon felfuthat a termelés. Azok a cégek, melyek a válság miatt megtorpantak, vagy nem tudtak biztonsági tartalékokat felhalmozni, azoknak gondjai lesznek. A válság után a gazdaság talpra állása nem lesz könnyű, de bízom benne, hogy meg fogjuk tudni valósítani tervezett beruházásainkat és ezt az időszakot biztonságban fogjuk átvészelni.
Tekergő
Az elmúlt időszakban szinte csak kedvezőtlen hírek láttak napvilágot a gépjárműiparban. Az európai gépkocsi-piacon jelentős kereslet visszaesés volt, ezért kevés megrendelés érkezik a gyártókhoz, beszállítókhoz. Csökkenő termelési volumen és foglalkoztatás jellemzi az iparágat, de a fejlesztések nem állnak le.