Kalohírek

 

Jobb autót több embernek

2008. május 07.,szerda 21:43  |   
Bizonyára sokan láthattuk már a híradókban vagy ismeretterjesztő csatornákon, hogy a fejlett országok autógyártó vállalatainál miként készülnek az általunk is gyakran használt modellek. Egy német, francia, vagy japán autógyár hallatán automatizált, precíziós gyártósorok rémlenek fel.
Megosztás: 

Ez a high-tech eljárás Magyarországon is kuriózum, mely néhány éve kezdett meghonosodni. Hazánkban robottechnikát csak a Rába Járműipari Holding és a Baranyai Felépítmény alkalmaz hegesztések készítéséhez. Hogy a robothegesztés mit jelent és hogyan került kapcsolatba Fajsszal, arról a technológiát bevezetni készülő Pata József Gépipari Kft. ügyvezető igazgatóját, Pata Józsefet kérdeztük meg.
- A jelenlegi innovációnak mik voltak az előzményei?
- Elmúlt évben egy jelentős, közel 600 millió Ft-os fejlesztést valósítottunk meg a Magyar Suzuki Zrt. elvárásainak megfelelően. Az új üzemcsarnok 2007. július 13-án került átadásra, melyet több nagyteljesítményű géppel szereltünk fel. Ezzel sikeresen felkészültünk a 2007 decemberben indult Suzuki Splash modell gyártási projektjére, mely 100.000 autót jelent évente. Végeredményben én úgy érzem, sokat tettünk ennek megvalósulásáért.
- A Suzuki modellekhez hány alkatrészt gyártanak Önök?
- Tavalyi év során összesen 34 millió darab alkatrészt gyártottunk. Ezeknek 40-45%-ára kerül hegesztett kötőelem, de van olyan alkatrész, melyre nyolc db kötőelem kerül, ezért évente 24 millió db kötőelemet hegesztünk.
- Mekkora géppark fedezi ezt?
- Jelenleg 18 hegesztőgépünk van. A Magyar Suzuki beindulása, 1992 óta állítunk elő hegesztett alkatrészeket, de mind mennyiségben, mind minőségi elvárások terén zökkenőmentes az üzemeltetésük.
- Az autóiparban van talán a legmagasabban a mérce a minőségi elvárások terén. Ezeknek hogyan tudnak megfelelni milliós nagyságrendben?
- A darabszám nagy, de hála a sorsnak, kiváló minőséget tudunk nyújtani, melyet a Magyar Suzuki Zrt. idén is kiváló minőség díjjal ismert el, így kétszeres minőségdíjas beszállítói vagyunk. Ez még nagyobb hatékonyságra kötelez minket, ezért fejlettebb vezérléssel szereljük fel hegesztőinket. Emellett a 18 hegesztőgép villamos-energia igénye igen magas. Jelenleg is azon dolgozunk, hogy egy új, az eddiginél nagyobb teljesítményű transzformátorállomást építsünk, mely minden ilyennemű igényt ki tud szolgálni, ezzel is fokozva a hatékonyságot.
- Milyen további fejlesztéseket terveznek az előbbieken túl?
- A 2008-as fejlesztési elképzeléseink között szerepel egy robothegesztő üzembe helyezése, melyet májusra tervezünk. Beállításainak és a kezelésének elsajátítása júniusig fog tartani, mellyel egy időben megkezdődik egy 500m2-es üzemcsarnok építése. Az új csarnok további három darab, összesen négy robotcella számára biztosít majd helyet 2009 januárjától. E mellett a lemezmegmunkáló gépparkot is bővíteni kell, ezért egy 400t nyomóerejű, nagy alkatrészek gyártására alkalmas Zani sajtológépet állítunk üzembe 2008 második felében. Ezzel tökéletesen fel tudunk készülni az újonnan megjelenő Suzuki modellekre, ami számunkra az eddigieknél lényegesen nagyobb méretű alkatrészek gyártását fogja jelenteni.
- Ezek az egymásra épülő fejlesztések mekkora költséggel járnak Önöknek?
- 2008 évi beruházásaink meghaladják a 250 millió Ft-ot, de minőségi munkát csak minőségi fejlesztésekkel lehet végezni.
- Ekkora mértékű beruházásokat követően hogyan alakulnak a hosszú távú terveik?
- Folyamatosan fejlesztenünk kell a Magyar Suzuki Zrt. elvárásainak megfelelően. Ugyan nem köztudott, de két-háromévente frissíti egyes modelljeit a gyártó, így például a Swift modellt 2009-ben váltja fel egy újabb modell, melyet megjelenését követően öt évig fognak gyártani. Fejlesztéseinknek ezt követni kell, így a mostani beruházások tükrében szeretnénk a majdani modellek alkatrészgyártásából többet vállalni. Ebben a hónapban 70 alkatrészre adtunk árajánlatot. Bízom benne, hogy a beszállítók közti szoros pályázati verseny ellenére ennek 40-50%-át elnyerhetjük.
- Felfutó termelést folytatnak, melynek anyagi és műszaki feltételei is adottak. A szükséges szakemberek is adottak?
- Tudni kell, hogy ellentétben a nagyobb ipari körzetekkel, ez a térség speciális szakemberekben nem bővelkedhet, ennek ellenére e hónaptól lányom, dr. Pata Ildikó tölti be a kereskedelmi igazgató posztját, és további két fő gépésztechnikust alkalmazunk a termelésirányításban. Az élőmunka egy részét robottechnikával váltjuk ki, mert a robotnál fáradékonyság nem jelentkezik, az üzemeltetése precíz, gyors és biztonságos. Emellett fő előnye, hogy nagy sorozatszám esetén is be lehet úgy állítani a hegesztési paramétereit, hogy 100%-os minőségi mutatót tudjunk elérni.

Tekergő

Blogok

Ezt fald fel!  Lajcsi szelet

Tudom, nemrég voltak az ünnepek, és annyi sütit ettünk, amennyi csak belénk fért, de [...]

Mit nézzünk ma a tévében?  Hétfő, február 22. – Búcsú

Kedves Olvasóim! Úgy döntöttem, nem írom tovább ezt a blogot. Ennek oka elsősorban a tévéműsorok kínálatának erodálódása: nincs már mit ajánlgatni.[...]

Urbanista  Szürreális termálfürdőt árulnak 390 millióért

Gombaházak, piramisok és egy hangulatos törökdúlás-festmény teszi teljessé a képet.

További hírek

Humor

Partneroldalak

Oldal tetejére