A rendezvényt Török Ferenc, Kalocsa Város polgármestere nyitotta meg, mintegy jelezve a városvezetés elkötelezettségét Kalocsa és környéke idegenforgalmának fejlesztését illetően. Rövid bevezetőjében a Haynald Program legfontosabb lábaként a turizmus fejlesztését említette. Megjegyezte, hogy az idegenforgalom minősége Kalocsa város jövőjét hosszú távra meghatározza, és ez a terület néhány éven belül húzóágazattá nőheti ki magát.
Tőle Marton Balázs projektmenedzser vette át a szót. Előadásában felvázolta az idegenforgalom növelésének várható gazdasági előnyeit, beleértve a munkahelyteremtésre és az iparűzési adó bevételre gyakorolt hatását is, de nem tartotta mellékesnek az ide látogató turisták reklámhordozó szerepét sem. Egy jól felépített rendszerben nyújtott magas színvonalú idegenforgalmi szolgáltatás által közvetíteni lehet az ezer éves múltra visszatekintő városunk épített és szellemi örökségét.
Célként jelölte meg, hogy városunk szellemi örökségét és kultúráját a XXI. század színvonalán mutassuk be, és alakítsunk ki egy úgynevezett látogató menedzsmentet, azaz orientáljuk a hozzánk látogatókat. Meglátása szerint az idegenforgalom fejlesztése kitörési pont lehet a város számára.
Ezt a tevékenységet eddig senki sem fogta össze a városban, a kalocsai városvezetés nem foglalkozott vele, ez adja meg a Turizmus Desztináció Menedzsment jelenőségét (desztináció – fogadó tér – a szerk.).
A szándékok szerint ez a szervezet egy nonprofit kft. formájában fog működni, és a jogszabályok szerint az önkormányzati részvétel aránya legfeljebb 50% lehet. A részesedés forrása az önkormányzat idegenforgalmi bevétele lesz. Amint azt Marton Balázs elmondta, jelenleg Kalocsán húszezer vendégéjszaka van, de ezt összefogással 50-60 ezer vendégéjszakára lehet emelni.
Az alapításnál az önkormányzatok közül első körben Kalocsa, Dunapataj és Hajós vesz részt, de a későbbiekben nyitottak lesznek más önkormányzatok irányába is. Fontosnak nevezte, hogy a környék települései ne versenyezzenek egymással, hanem hangolják össze az idegenforgalmi tevékenységüket. Ha így történik, elképzelhető, hogy nem csak egy-egy napra látogatnak Kalocsára és a környékére a turisták, hanem akár egy egész hetet is eltölthetnek itt, és nem csak Kalocsa, hanem a környező települések kínálatából is válogathatnak.
.jpg)
Marton Balázs Mészáros Mónikának adta át a szót, aki a nemzetgazdasági összefüggések szintjén közelítette meg a témát. Mint elmondta, ma Magyarországon a GDP (Gross Domestic Product = bruttó összes hazai termék – a szerk.) 8,5%-át teszi ki az idegenforgalmi ágazat, és négyszázezer munkahelyet teremt. Nagyon fontosnak ítélte hazánk külkereskedelmi mérlegének javításában betöltött szerepét is. A legfőbb problémát abban látta, hogy nem alakult ki az idegenforgalom intézményrendszere, mert eddig erre vonatkozó pályázatok nem voltak. Megemlítette, hogy a 2007-2013-as időszakban 300 milliárd forint uniós forrás áll rendelkezésre a magyarországi turizmus fejlesztésére. Az idegenforgalom professzionális intézményrendszerét három szintben jelölte meg. A legalsó szinten a települések szintje a szolgáltatók részvételével, eggyel felette van a térségi (mikro régiós) szint, és a legfelső a régiós szint. Az első szinten jelentkeznek az ötletek, az igények, és az információk, és itt valósul meg a szolgáltatás is. A térségi szint a marketing szintje, míg a régiós szinten a tervezés folyik az alulról jövő információk alapján.
Mészáros Mónikát Horváthné Csortán Krisztina követte a pulpituson, aki a TDM szervezet megalakításának részleteiről beszélt. A tervek szerint a Kalocsa és Térsége Turisztikai Szolgáltató Nonprofit Szervezetben Kalocsa 30, Hajós és Dunapataj 10-10, a megalakítandó turisztikai egyesület 30, míg a nagyobb idegenforgalmi szolgáltatók fejenként 5 százalékkal vennének részt. Kiemelte a Front Office és a Back Office jelentőségét, és meghatározta, mit takarnak ezek a fogalmak. A Front Office a turisták felé, míg a Back Office a tulajdonosok felé tartozik felelősséggel. A Front Office keretében létre kell hozni egy információs irodát, ahol az ide látogatók tájékozódhatnak a látnivalókról, programokról, és ahol útba igazítják a turistákat. Ez az iroda lenne hivatott többek között arra, hogy gondoskodjon a reklámkiadványokról, illetve saját weblapot üzemeltessen. Terveik szerint a 2011-es év a TDM szervezet megalapításával és a közös pályázatok benyújtásával fog eltelni, míg 2012-nek már a végrehajtás évének kell lennie.
A tanácskozás végén Vígh Tamás, a Magyar TDM koordinátora az életből vett példákkal egészítette ki az elhangzottakat. A rendezvény zárásaként a résztvevők interaktív módon vitatták meg a tervezetet.
T.T.
Március 9-én, szerdán 17 órakor az érdeklődők népes tábora gyűlt össze a kalocsai Viski Károly Múzeumban, ahol a megjelentek számára kirajzolódtak az idegenforgalom távlatai. Kalocsa Város Önkormányzata már korábban rábólintott a Turizmus Desztináció Menedzsmentben való részvételére. Ezúttal a szervezet megalapításának előkészítése volt napirenden.
Blogok
Ezt fald fel! Lajcsi szelet
Tudom, nemrég voltak az ünnepek, és annyi sütit ettünk, amennyi csak belénk fért, de [...]Mit nézzünk ma a tévében? Hétfő, február 22. – Búcsú
Kedves Olvasóim! Úgy döntöttem, nem írom tovább ezt a blogot. Ennek oka elsősorban a tévéműsorok kínálatának erodálódása: nincs már mit ajánlgatni.[...]Urbanista Szürreális termálfürdőt árulnak 390 millióért
Gombaházak, piramisok és egy hangulatos törökdúlás-festmény teszi teljessé a képet.További hírek
Humor
... tovább »
