Kalohírek

 

Magyar gép is részt vesz a normandiai partraszállásban

2014. május 26.,hétfő 09:54  | 
Több mint 200 ezren láthatták a vasárnap véget ért berlini nemzetközi légiközlekedési és űrhajózási kiállításon (ILA) a magyar repüléstörténet egyik legjelentősebb ritkaságát, a világ egyetlen még üzemelő Liszunov Li-2-es repülőgépét.
Megosztás: 

Az egykori nemzeti légitársaság, a Malév színeit viselő gépet 300 különleges régi és szupermodern új repülőgéppel együtt állították ki a berlini légiszalonon.


Budapest, XI. Budaörsi repülőtér, a szovjet vendégszereplésről hazaérkező Vasas labdarúgó csapatának fogadása. Virágcsokorral Szilágyi I Gyula, tőle jobbra a negyedik Kotász Antal. A háttérben egy Liszunov Li-2 típusú repülőgép. Fotó: Kovács Márton Ernő / FORTEPAN

Normandiába mennek a magyar amerikai szovjet gépek

A magyar LI-2-es következő "bevetése"a normandiai partraszállás 70. évfordulója alkalmából június elején rendezendő nagyszabású rendezvénysorozaton lesz, amelyen több millió látogató mellett Barack Obama amerikai elnöktől Vlagyimir Putyin orosz államfőig vezető politikusok sora is részt vesz.

A jubileumi rendezvénysorozat egyik kiemelt programja a Dakoták Normandia felett (Dakotas over Normandy) elnevezésű akció, amellyel az 1944. június 6-ai partraszállás előtti éjjel végrehajtott vakmerő hadműveletre emlékeznek. Akkor a Dakoták - az amerikai Douglas DC-3-as személyszállító repülőgép katonai változatai - több mint 10 ezer ejtőernyőst juttattak az ellenséges vonalak mögé.

A 70 évvel ezelőtti bevetésben harcoló katonák iránti tisztelet jeléül június 4-étől 8-áig először az angliai partoknál, majd minden nap más-más normandiai városnál tartanak bemutatókat, amelyeken 2 ezer ejtőernyős vesz részt. Szállításukra összegyűjtötték az összes üzemben lévő európai DC-3-ast, jönnek gépek az Egyesült Államokból, és meghívták a magyar Li-2-est is, ami igen nagy megtiszteltetés - emelte ki Sajtos Zoltán.

A Liszunov Li-2-es a világ legsikeresebb típusai között számon tartott Douglas DC-3 szovjet változata, amelyet az amerikai gyártótól vásárolt licensz alapján fejlesztettek - tette hozzá.

A Li-2 volt a második világháború utáni magyar polgári légiközlekedés első repülőgépe is, a típust évtizedekig használta a Malév. Az egyetlen még működő példányt 1949-ben gyártották és 1974-ig használták. A Goldtimer Alapítvány 1997-től 2001-ig több ezer munkaórával újította fel,azóta elsősorban bemutatókon szerepel.

Index



Blogok

Ezt fald fel!  Lajcsi szelet

Tudom, nemrég voltak az ünnepek, és annyi sütit ettünk, amennyi csak belénk fért, de [...]

Mit nézzünk ma a tévében?  Hétfő, február 22. – Búcsú

Kedves Olvasóim! Úgy döntöttem, nem írom tovább ezt a blogot. Ennek oka elsősorban a tévéműsorok kínálatának erodálódása: nincs már mit ajánlgatni.[...]