Időutazás: újra versenyben KGST-éra márkái
2015. szeptember 15.,kedd 21:04 |
Nem sok jót árul el a hazai újautó-piac állapotáról és a vásárlóerőről, hogy a várhatóan Mikulás idején piacra lépő új szereplő a legolcsóbb ajánlattal kíván híveket szerezni magának. Habár a Lada árlistáját a legutolsó percig bizalmasan kezelik majd, hasonlóképp a garanciális feltételekhez, Ormos István, a márka magyarországi vezérképviseletét ellátó Duna Autó vezérigazgatója lapunknak azt mondta: a Lada, miként a régi időkben, most is jobb autó, és nem ad rosszabb ajánlatot, mint a Dacia.
Lada, Dacia, Skoda – a KGST-éra autópiacának meghatározó autómárkái voltak. A rendszerváltás idején sokan gondolták úgy, hogy autót is kell váltani. Az azóta eltelt 25-30 évben az említett három márka különböző úton-módon, de ismét megjelent a magyar piacon. A Skoda kezdte elsőként a felzárkózást az európai színvonalhoz. A VW csoport tulajdonában olyan márka vált belőle, amely népszerűségével időnként fejfájást okoz a konszern régi márkáinak is. Az Octavia nagy forgalmát idehaza a flottavásárlásoknak köszönheti.
A Dacia 2004-ben tért vissza Magyarországra a Renault fejlesztette, de Romániában gyártott Logan modellel. Az eltelt évtizedben a Dacia széles kínálatot alakított ki, városi terepjárója európai szinten is jól fogy.
Ezzel a márkával kíván megvívni – Európában elsőként Magyarországon – a Lada. A Togliattiban található gyáróriás az orosz és FÁK-piacra azután is sokáig gyártotta elavult, Fiat-alapú modelljeit, hogy az 1990-es években Európában és nálunk is a perifériára szorult. Azóta indult új időszámítás Togliattiban, amióta a Nissan–Renault csoport többségi tulajdonosként megjelent. A mostani Lada-kínálat részint használja a nemzetközi technológiákat, másrészt jelentős benne az orosz hozzáadott érték. Emiatt a Ladák olyanok, mint harminc évvel ezelőtt: robusztusak és elnyűhetetlenek – mondta Ormos István, aki maga is vezette a Granta, Kalina és 4×4 modelleket. A motorok Euro VI-osak, a dizájn európai, a gyártástechnológia világszínvonalú. Abban bíznak a Duna Autónál, hogy a Lada típushoz évtizedek alatt kiépült kötődés elég lesz hozzá, hogy az átlagos magyar autóst rábírja, ne nyugatról behozott használtat, hanem újat vegyen. Ha hivatalos árlista nincs is, a sajtóban megjelent, hogy az új Ladát kétmillió forintnál olcsóbban is haza lehet majd vinni.
Forrás: Magyar idők