Mi a helyzet a Parkgondozónál? – Loibl Lászlóval beszélgettünk
2015. január 23.,péntek 21:19 |
A Parkgondozó Kft. vezetőjét a vállalat Érsekkert utcai telephelyén értük el, ahol épp a meteorológusok által jelzett, közelgő fagyos, havas időre történő fölkészülést ellenőrizte. Városunkban elősózásos technológiát alkalmaznak, amit hatékonyan a havazás kezdetén lehet elvégezni. Ezért minden járművet, anyagot, eszközt megfelelően előkészítenek, hogy minden rendben legyen, ha indulni kell – magyarázza Loibl László, akivel az irodájában folytattuk a beszélgetést.
– Megtörtént az átadás átvétel, és december 1. óta volt idő átgondolnia a további lehetőségeket. Hogyan értékelné a pillanatnyi helyzetet?
– A munkakör átadás átvétel november utolsó napjaiban megtörtént. November 20-tól már itthon voltam, az előző munkahelyemen megmaradt szabadságomat töltöttem, de már bejártam a céghez, hogy minél előbb tisztában lehessek a helyzettel. Illetve már megválasztásomat követően kértem a cégvezetést, hogy a november 30-i fordulónapra az átvételhez készüljön egy teljes körű leltár.
A pillanatnyi helyzetről csak annyit, hogy a cég szervezeti felépítése és vezetési struktúrája áttekinthetetlen. Egyes feladatokra sokszor hárman is mozdulnak, miközben vannak lefedetlen területek, ahol a feladatok nem kerülnek elvégzésre, mert mindenki azt hiszi, hogy ez nem az ő dolga.
A pénzügyi helyzet siralmas volt, az októberi béreket már csak külső segítséggel tudta kifizetni a cég, a novemberi bérekre és a működési költségekre pedig az önkormányzat jelentős anyagi támogatása adott fedezetet. December 1-től a költségigénylésre külön erre a célra kialakított nyomtatványt vezettem be. Azóta csak indokolt költségekre engedek költeni, a pénztár csak az általam aláírt nyomtatvány alapján fizet ki számlákat. Fontosnak tartom, hogy nehéz pénzügyi helyzetben a kiadások egy kézben legyenek.
– A kalocsa.bolg.hu portálon pár napja megjelent bejegyzés tanúsága szerint a vállalat nehéz anyagi helyzetben van. Tud már valami bővebbet mondani, hogy hogyan alakult ki ez a helyzet, s hogy milyen elképzelései vannak a pénzügyi helyzet stabilizálására? Konkrétan mely partnerek milyen beszállítások és szolgáltatások kapcsán támasztanak követeléseket a vállalattal szemben?
– A nehéz pénzügyi helyzet kialakulásában több tényező is közrejátszott. Első és legnagyobb probléma, hogy 2013-ban az akkori önkormányzati vezetés úgy döntött, hogy a közfeladatokra juttatott önkormányzati támogatást felére csökkenti, a feladat teljesítést ugyanakkor 100%-ban elvárta. Ez 60 millió Ft bevételkiesést eredményezett. Ezen döntés következtében a társaság a 2013. évet 52 millió Ft veszteséggel zárta. Ilyen mértékű veszteség természetesen a pénzügyi helyzetet teljesen felborította. Ez a veszteség a kifizetések csúszásához és elmaradásához vezettek, a szükséges működési kiadásokra viszont nem volt fedezet. A másik jelentős probléma a társaságok rendszerének kialakítása volt. A Parkgondozó Kft. – főleg a hulladék gyűjtés és szállítás átkerülése után – szinte bevétel nélkül maradt. A bevételi lehetőségek a Vagyonhasznosítási Kft.-hez kerültek városi szinten, itt pedig zömében a kiadások maradtak! Sok esetben felsőbb utasításra kellett plusz feladatokat végrehajtani a cégnek, miközben a pénzhiány miatt az önkormányzat nem biztosította az ezekhez szükséges fedezetet. Például a 2014. évi paprika fesztiválnál utókalkuláció alapján nettó 2,087 millió Ft kiadással szemben csak 181 Ft takarítási számlát tudtunk érvényesíteni. Utasítást kapott a cég, hogy a Kubikus Parkban a füvet heti két alkalommal le kell nyírni és folyamatosan vinni a teljes körű parkgondozást. Az előző önkormányzati vezetés folyamatosan fedezet nélküli kötelezettségvállalás hibájába esett, tehát az elvégzett feladatokat nem fizették ki. Szerencsére a tartozásaink jó része az önkormányzat, vagy önkormányzati cégek felé áll fenn, így az adósságegyez-tetés és fizetési halasztásegyeztetés könnyebben megoldható.
– Milyen tervei vannak a jövőre nézve a vállalat által nyújtott szolgáltatások tekintetében?
– A szolgáltatásainkat elsősorban a lakosság és az önkormányzat felé végezzük. Célunk a jó színvonalú és minőségű szolgáltatás nyújtása. Ugyanígy gondolkodunk szerződéses partnereink vonatkozásában is. Bővíteni is szeretnénk tevékenységünket, februártól a cég keretein belül városgazdai tevékenységet indítunk, ezzel is segítve a lakossági problémák gyors és hatékony kezelését.
– Milyen változások várhatóak a humánerőforrás-gazdálkodással kapcsolatban?
– A létszám tekintetében a vállalat öt fővel túl van az önkormányzat által meghatározott kereteken. Ez eléggé érzékenyen érinti a céget, mivel a bér és a rárakódó költségek egyébként is a költségeink jelentős részét teszik ki. Ennek ellenére nem tervezünk jelentősebb létszámleépítést. Már csak azért sem, mert a feladatkör is változóban van, épp az előbb említettem például a városgazda szolgáltatás elindítását. Azért kisebb változások vannak. Két munkatársunk közös megegyezéssel, egy fő pedig munkáltatói felmondással távozik a cégtől. Veszünk fel néhány új munkatársat is, de figyelünk arra, hogy a cég bértömege ne növekedjen. A létszámváltozásokról részletesebben majd az átszervezés lezárultával szeretnék beszélni. Ez a folyamat körülbelül április elejére ér véget.
– Terveznek-e bármilyen fejlesztést a következő években?
– Tervezünk eszközfejlesztéseket, a közmunkaprogram keretében, illetve pályázati lehetőségek figyelembe vételével.
– Hogyan érinti a vállalat központi telephelyét, és általában a vállalat életét a Kalocsa Szíve program?
A program keretében a társaság telephelyének közlekedési kapcsolatai jelentősen korlátozódnak. A területünkből elvételre kerülő rész olyan fontos elemeket tartalmaz, mint a zárt sótároló, illetve az asztalos műhelyhez tartózó fedett fatároló építmények. Az asztalos műhely a program miatt csak kapun történő kilépéssel és egy másik kapun történő belépéssel közelíthető meg. Ez szállításoknál feltétlenül nehézséget okoz, és a működésünket nehezíti. Az elvesztett tárolókat pótolnunk kell. Ezek komoly költségekkel járnak majd. A program ilyen szempontból álláspontom szerint átgondolatlan! Amikor a projektmenedzserrel tárgyaltam a dolgokról, ő azt a tájékoztatást adta, hogy az előző ügyvezető elfogadta ezeket a változásokat, de írott jegyzőkönyvvel, vagy emlékeztetővel nem tudta alátámasztani ezt az állítást. A tervezővel egy délutánt egyeztettünk és találtunk mindenki számára megfelelő megoldásokat. Sajnos ezek a megoldások engedélymódosításokkal lennének csak kivitelezhetőek. Mivel a program olyan mértékben csúszik, hogy nincs idő a módosításokra, ezért el kell fogadnunk, hogy egy rosszul előkészített projekt miatt a cég területét csonkolják és megbontják területi integritását! A jelentős többlet-költségek finanszírozására nem kaptam megnyugtató választ, mivel a projekt ezekre nem tartalmaz előirányzatot!
–A vállalat nemrégiben konténereket helyezett ki a Malomszögi csatorna mellett. A terület sokadszori megtisztítására, illetve rendben tartására tett erőfeszítéseket üdvözlöm, de úgy tudom, korábban is volt ott konténer, és mégis kialakult a káosz. Ön szerint hosszú távon mi lehet a megoldás?
A jelenlegi helyzet – a konténerek kihelyezése és rendszeres ürítése – közelítőleg mennyibe kerül a vállalatnak?
– Az önkormányzat kezdeményezésére és a kisebbségi önkormányzat hathatós segítségével végezzük ennek a komoly problémának a kezelését. Az elmúlt két hét alapján pozitív eredményről tudok beszámolni. A kisebbségi önkormányzat és a cégünk is folyamatosan figyeli a konténerek telítettségét és intézkedünk a megtelés előtt az ürítésről. Én abban bízom, hogy az összefogás és a folyamatos odafigyelés hozhat eredményt. A konténerek ürítését az önkormányzat finanszírozza, így a társaságunk vonatkozásában nem jelent többletköltséget.
– Úgy tudjuk, a kommunális hulladék-elszállítási feladatok átmenetileg a vaskúti központú Felső-Bácskai Hulladékgazdálkodási Kft.-hez kerültek. Mi volt az oka e lépésnek, és várhatóan meddig tart ez a helyzet? Hogy érinti a változás a vállaltot és mindenekelőtt a lakosságot?
– November elejére kiderült, hogy a Parkgondozó Kft. nem tudja finanszírozni a hulladék begyűjtési és szállítási feladatokat. Mivel ez kötelező közszolgáltatás és ennek kötelezettje a FHH-NP Kft. (Vaskút) ezért az alvállalkozói szerződésünk felfüggesztésre került és Vaskút időlegesen átvette a feladatot. Átvette a dolgozókat, a hulladékátrakó üzemeltetését. A hulladékszállítás járműveit pedig bérli a cégünktől. A lépés oka egyértelműen hibás döntések sorozatára vezethető vissza. A fentiekben már említett felelőtlen támogatáscsökkentés a cégvezetés részéről pedig a rosszul megcélzott fontossági sorrend vezetett a helyzet kialakulásához. A változásból a lakosság semmit sem érzékel. Ugyanazok a járművek, változatlan személyzettel, egyező útvonalon és rendszerben végzik a hulladékgyűjtést a városban és a térségben. A számlát meg eddig is Vaskúttól kapták a lakosok.
Napsugár 2015. január 25. 10:36
Kedves Süni!
Nagyon elmentünk egymás mellett. Értem én a kifejtésed, de az én gondolatom semmiképpen nem a raszizmus felé irányult - messzemenően elhatárolódok ettől - hanem azt szerettem volna kiemelni, hogy az önkormányzati választások következtében csak "NEMZETISÉGI" önkormányzat lehet. 13 nemzetiségről beszélhetünk, amelyből - a roma nemzetiség után - a német a legnépszerűbb, s ezért emeltem ki ezt. De különösen azért, mert meg sem lett említve sem az írott, sem az elektronikus sajtóban a német önkormányzat közmeghallgatása, annak ellenére, hogy a meghívó pontos dátumra szólt.
Süni 2015. január 24. 22:46
Napsugár!
Mindenki tudja a városban, hogy melyik kisebbségről van szó, arról a kisebbségről akik feltűnően magas pozícióba juttatták prominenseiket a választások után. Nincs ezzel semmi gond, erről szól a demokrácia, remélhetőleg megfelelő képviselethez jutottak ezúttal, de úgy ismerem néhányukat, hogy ha úgy érzik hogy képviselőik elárulták őket, akkor megvonják tőlük a zsírosbödöm nyalogatásának esélyét a jövőben. Egyébként tőlem aztán eszkimók is lehetnek, csak rend legyen. Ne pengessünk ilyen rasszista húrokat, úgyis ránk sütik azt akik ebből élnek évtizedek óta...
Adjuk meg az esélyt az új ügyvezetőnek, hátha neki sikerül rendet teremteni!
Kifejezetten örülök annak, hogy nem éppen az oldal holdudvarához tartozó egyének is megszólításra kerülnek, a kiegyensúlyozott tájékoztatás jegyében. Ha már az ígéretesen induló új KalocsaTV-t öncenzúrára ítélték a napokban! De erről inkább később emlékeznék meg... Remélem a várható személycseréket Loibl ügyvezető esetén nem a napi politika, hanem józan belátás fogja vezérelni és rácáfol megannyi ellenzéki szólamra...
Úgy legyen....
Észrevettétek, hogy nincs szó visszaintézményesítésről? :) a világért sem akarok ötleteket adni...;)
Napsugár 2015. január 24. 15:04
.....melyik kissebbségi önkormányzatról van szó? Ilyen önkormányzat (kissebségi) már nem létezik, csak nemzetiségi: német vagy más nemzetiségiek.