Kalohírek

 

Pohárhoz nyúl, aki alkoholt lát a képernyőn

2009. március 04.,szerda 15:39  | 
A TV-reklámok és a szeszesital-fogyasztást ábrázoló filmek azonnali ivásra ösztönzik a fiatal nézőket - állapították meg holland tudósok egy újszerű kísérlettel, amelyről szerdán számoltak be.
Megosztás: 

A kutatók 80 egyetemista fiút figyeltek meg kényelmes otthoni körülményeket utánzó laboratóriumban. A kísérleti alanyok bőrkanapén, fotelban elhelyezkedve nagy képernyős tévén néztek filmet és reklámokat, közben a dohányzóasztalon chips, mogyoró, hamutartó állt rendelkezésükre, és volt a szobában egy hűtőszekrény, tömve sörrel, borral, kólával és üdítővel. A fiúk 4 csoportra voltak osztva, két különböző vígjátékot láthattak, és két reklámfilm-válogatást, amelyek eltérő intenzitással sugallták az alkoholfogyasztást.

Az egyik film az „American Pie 2” volt, amelyben a szereplők 18-szor fogyasztottak alkoholt, és ezen kívül további 23 alkalommal látszott a képernyőn szeszes ital. A másik filmben, a „40 Days and 40 Nights”-ban csupán három alkalommal ittak a szereplők, és 15 esetben mutatott a kamera szeszes italt.

A reklámfilmek között voltak teljesen semlegesek is (autók és videokamerák hirdetései), és voltak olyan válogatások, amelyekben a szeszesital-reklámok semleges hirdetésekkel váltakoztak.

A diákok baráti párokban nézték a filmeket, és közben észrevétlenül filmezték őket.

Azok az egyetemisták, akik a sok italt ábrázoló filmet nézték, és intenzív szeszesital-reklámnak voltak kitéve, egy óra alatt átlagosan csaknem három kétdecis üveggel ittak meg az alkoholos italokból.

Azok viszont, akik a „nem alkoholos” filmet és a semleges reklámokat látták, egy óra alatt átlagosan csak 1,5 üveggel fogyasztottak.

Az átlagok mögötti konkrét szélső értékek: a legtöbbet ivó diák 4 darab kétdecis üveggel pusztított el, és volt, aki egyáltalán nem nyúlt az alkoholhoz.

A holland kutatók szerint ez volt az első kísérleti tanulmány annak vizsgálatára, hogy milyen közvetlen hatást gyakorol a nézőre a tévébeli alkoholábrázolás.

Azt a következtetést vonták le, hogy a tévéfilmek és a reklámok nemcsak általában befolyásolják a szeszes italokhoz való viszonyulást, hanem az italfogyasztóknál azonnali vágyat is ébresztenek az alkohol iránt.

(FH)


Blogok

Ezt fald fel!  Lajcsi szelet

Tudom, nemrég voltak az ünnepek, és annyi sütit ettünk, amennyi csak belénk fért, de [...]

Mit nézzünk ma a tévében?  Hétfő, február 22. – Búcsú

Kedves Olvasóim! Úgy döntöttem, nem írom tovább ezt a blogot. Ennek oka elsősorban a tévéműsorok kínálatának erodálódása: nincs már mit ajánlgatni.[...]