Zöld utat kapott a zöldenergia: biomassza erőmű épül Kalocsán
2012. március 21.,szerda 07:25 |
Az elmúlt húsz év legnagyobb beruházása Kalocsán
Hétfőn sajtótájékoztató keretében számolt be Török Ferenc, Kalocsa polgármestere arról a megközelítőleg 1,5 milliárd forintos beruházásról, amelyen a kalocsai önkormányzat ötven százalékos tulajdonában lévő Kalocsa-Távhő Szolgáltató Kft. ötven százalékos támogatást nyert a távhőközpont- és szolgáltatás kivitelezésére kiírt pályázaton.
Kalocsa első embere az elmúlt húsz év legjelentősebb beruházásának nevezte a 4 megawattos teljesítményű, 2,5 millió köbméter gáz kiváltására tervezett biomassza erőmű megépítését. Amint azt hangsúlyozta: az intézmények távhővel való fűtése az önkormányzat energiaellátásánál 15 százalékos megtakarítást eredményez, és a szolgáltatásért a jövőben nem külföldi tulajdonú cégnek fizet a város.
A polgármester egyben egy mintaprojektnek értékelte a beruházást, mert egy olyan városban fog megvalósulni, ahol eddig nem volt távhőszolgáltatás, majd kiemelte, hogy a tervek szerint már az idei szezonban elkezdenek távhővel fűteni.
A zöld gazdaságfejlesztési terv első projektje
A tájékoztatón Marton Balázs, a Városfejlesztési Kft. ügyvezetője is közreműködött, aki kiemelte, hogy a már korábban elfogadott Haynald Városfejlesztési Tervben legfontosabb kitörési pontként a zöld gazdaság fejlesztést határozták meg, amely a megújuló energiákon keresztül egy fenntartható város képét vizionálja. Ennek első, zászlóshajó projektjének nevezte a távhő rendszer kiépítését. Majd hozzátette: a projekt eredményeképpen hosszútávon százmilliós nagyságrendű megtakarítás érhető el a városi intézmények működésében, ráadásul a szükséges alapanyag termelése helyben teremthet munkahelyeket.
Elmondta továbbá, hogy a jelenleg elnyert távhő rendszernek hosszú távon az is a célja, hogy a lakosság is minél nagyobb arányban rá tudjon kapcsolódni és lakóingatlanokat is el lehessen a későbbiekben ily módon látni.
A város intézményeinek 80 százaléka csatlakozhat a rendszerhez
Kanyó Péter energetikus beszámolt arról, hogy a hőközpont a kalocsai Szent Kereszt Kórház területén lesz, ide kerül majd a központi kazán is, és innen indul a távhővezeték-hálózat, melyre Kalocsa legnagyobb intézményeinek, kereskedelmi és állami egységeinek 80 százaléka csatlakozhat.
A szakember hozzátette: a szolgáltatást az előzetes igényfelmérések és szándéknyilatkozatok szerint igénybe veszi majd a Dózsa György középiskola, a Szent István Gimnázium, a Polgármesteri Hivatal, a kalocsai női börtön és az Érsekség több intézménye így a főszékesegyház, a katolikus iskola és az Érseki Kastély is, de távhővel fűthet majd a rendszer kialakítását követően az ügyészség és a földhivatal is.
A város energetikusa a projekt harmadik eleméről, egy hulladék-tároló és –előkészítő létrehozásáról is beszélt, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy a fűtési szezon egészében megfelelő mennyiségű alapanyag álljon rendelkezésre.
A polgármester ezzel kapcsolatban kiemelte: az erőműhöz szükséges alapanyag biztosítása érdekében már a környező településekkel is felvették a kapcsolatot, így lehetőséget lát arra, hogy a jövő évi közmunkaprogram keretében újabb munkahelyek jöjjenek létre.
A sajtótájékoztatón hangsúlyozták, hogy a beruházás megvalósítása során a szakemberek figyelembe veszik az ezer éves érseki város műemlék jellegét, és a szakhatóságokkal egyeztetve fogják meghatározni a távhővezetékek helyét a Kossuth Lajos utca illetve Szent István út tengelyen. Az már biztosan tudható, hogy a vezetékek a föld alatt fognak futni, és nem fognak a városképen rontani.
Joco 2012. március 27. 21:02
Hát ezt tényleg benézte! Fejszámoló meg közgazdászvagymiazuristen!
lúdasmatyi 2012. március 27. 12:23
Nézem tegnap a testületi űlést!!! Hát emberek!!! Randi Lacinknak megint sikerült hülyét csinálnia magából a távhő témánál.
Képviselő Úr! Van erre egy régi magyar közmondás, amit időnként legalább alkalmazni kellene:
Ha hallgattál volna, bőlcs maradtál volna...
Daany 2012. március 24. 12:51
Na, most aztán lebuktam. Tényleg onnan szedtem. Hogy te milyen dörzsölt vagy!
Joco 2012. március 24. 12:40
ezen mennyit gondolkoztál? "kreativ" vagy! ezt hol találtad a neten? Biztos ott ahol az informáciokat! www. hogyantűnjünkokosnak.hu oldalon? :D
Daany 2012. március 24. 11:41
Taníts ó, tudathasadásos mesterem! :)
forzakalocsa 2012. március 24. 11:20
Hát igen, foghatod is a fejed... A sok hülyeségért, amit összehordtál!
Daany 2012. március 23. 23:06
• . . . . . .. . . . . . . . . . . ,.-‘”. . . . . . . . . .``~.,
. . . . . . . .. . . . . .,.-”. . . . . . . . . . . . . . . . . .“-.,
. . . . .. . . . . . ..,/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ”:,
. . . . . . . .. .,?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .\,
. . . . . . . . . /. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,}
. . . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:`^`.}
. . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:”. . . ./
. . . . . . .?. . . __. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . :`. . . ./
. . . . . . . /__.(. . .“~-,_. . . . . . . . . . . . . . ,:`. . . .. ./
. . . . . . /(_. . ”~,_. . . ..“~,_. . . . . . . . . .,:`. . . . _/
. . . .. .{.._$;_. . .”=,_. . . .“-,_. . . ,.-~-,}, .~”; /. .. .}
. . .. . .((. . .*~_. . . .”=-._. . .“;,,./`. . /” . . . ./. .. ../
. . . .. . .\`~,. . ..“~.,. . . . . . . . . ..`. . .}. . . . . . ../
. . . . . .(. ..`=-,,. . . .`. . . . . . . . . . . ..(. . . ;_,,-”
. . . . . ../.`~,. . ..`-.. . . . . . . . . . . . . . ..\. . /\
. . . . . . \`~.*-,. . . . . . . . . . . . . . . . . ..|,./.....\,__
,,_. . . . . }.>-._\. . . . . . . . . . . . . . . . . .|. . . . . . ..`=~-,
. .. `=~-,_\_. . . `\,. . . . . . . . . . . . . . . . .\
. . . . . . . . . .`=~-,,.\,. . . . . . . . . . . . . . . .\
. . . . . . . . . . . . . . . . `:,, . . . . . . . . . . . . . `\. . . . . . ..__
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .`=-,. . . . . . . . . .,%`>--
Joco 2012. március 23. 23:01
Nem ezt mondtam egyszerü negyedikes tananyagot! Ebben nincs sok változo csak egyszerü jozan paraszti dolgok! Mivel én is igy gondolkodom ezért ezt én is ki tudom számolni fejben még gép sem kell hozzá! Ebböl látszik hogy probálsz jol informáltnak tünni de ez csak álca! Egy laikus vagy aki az egyszerü emberek szemében még okosnak is tünhet! Nem baj kutakodj még a neten hátha okosodsz! :D
Daany 2012. március 23. 22:40
Ez csak becslés te szerencsétlen, nem fogok mindent 4 tizedesig kiszámolni. :) Fölösleges is lenne, mivel egy csomó változóval nem vagyok tisztában.
Joco 2012. március 23. 22:34
Már közelít de még mindig nem jó! még javíts a számológépeden! :D
Daany 2012. március 23. 22:24
hoppá, elírtam: 6166606,67 kg
Elfogytak az érvek, jöhet a sértegetés? :) Sajnos ebben nem leszek partner, kedves joco/forzalakocsa. Aki elolvassa ezt a vitát az majd levonja a megfelelő következtetést. :)
Joco 2012. március 23. 22:16
Gyönyörü a hozzá nem értésed és a szakmaitlanságod Danny! Az internet jo hely informácio gyüjtésre de kevés ahhoz még egy kis intelligenciára is szükség van hogy ezt jol használd! Sok sikert a további balfék HANGULATKELTÉSHEZ. Amiröl beszélsz az hülyeség és meg kellene tanulnod nem összekeverni az osztást a szorzást és az összeadást mert ez ilyen szinten még egy negyedikesnek is megy! :D
Daany 2012. március 23. 21:48
Kedves Joco! Ha két névvel is írsz akkor a stílusra figyelj legközelebb, nem nehéz kiszúrni, hogy forzakalocsa is te vagy. Én személy szerint nem tudom, hogy a kórházban és az egyéb intézményekben mekkora teljesítményű kazánok üzemelnek, ha megmondanád, hogy te honnan szerezted az információt akkor esetleg elhinném, hogy a számok amiket lentebb olvashatunk igazak. Ugyanez a helyzet az emisszió esetében is. Azt írod, hogy az eddig használt kazánok emissziója jóval határérték felett van, de nem írod le, hogy melyek ezek a határértékek, és azt sem, hogy mennyivel haladják ezeket meg. Azt mondanom sem kell, hogy a forrás is hiányzik.
Amit viszont tudunk az az, hogy 2500 000 m3 földgáz kiváltására lesz alkalmas az új hőközpont, ami azt jelenti, hogy évente kb. 616 606,67 kg fát fognak benne eltüzelni. Egy tonna fa eltüzelésekor 2,25-3 kg szilárd anyag (por) kerül a levegőbe. Ez azt jelenti, hogy 14-19 000 kg por fog a levegőbe kerülni évente. Ahogy azt már írtam, földgáz tüzelése során szilárd szennyezők nem keletkeznek. És itt jön a képbe az, hogy a kórház a város Északi részén van, az uralkodó szélirány pedig É-Ny-i, tehát a füstöt a szél a város irányába fogja vinni. Egy olyan helyzetben fog plusz terhelést jelenteni a város levegőjének amikor télen a PM koncentráció amúgy is gondot okoz, hiszen egyre többen fűtenek fával és szénnel.
A biomassza CO2 mérlege valóban nulla, (annyi CO2 kerül belőle az elégetése során a légkörbe amennyit abban az évben megkötött), ha globális léptékben gondolkodunk akkor ez valóban egy előnye a földgázhoz képest. Amit a kénnel kapcsolatban írtál az is igaz, azt azért megjegyezném, hogy az itthon használt földgáz S tartalma igen alacsony, a levegőbe kerülő SOx-ok döntő hányada a szén és a kőolaj tüzeléséből származik.
A hozzászólásod többi része enyhén szólva is zavaros, érdemben reagálni ennyire tudtam.
Joco 2012. március 23. 17:54
Tisztelt Daany! A tisztánlátás végett! A Kórházban 1994-óta gázzal fűtenek 1980-ban gyártott akkor korszerűnek tűnő gázkazánokkal! Beépített teljesítmény körülbelül 4 MW (mely csak a kórházat látta el meleggel egész évben ugy hogy vagy mind a kettő kazán vagy csak az egyik működött) ezek hatásfoka elég rossznak mondható valamint az ezekre vonatkozó emissziós értékek messze meghaladják a ma elfogadott követelményeket, a hatásfokáról inkább nem is ejtenék szót!!! A Város intézményeiben most a fűtést 5-20-30 éves gázkazánokkal oldják meg melynek teljesítményeinek összege nagyságrendileg az 5 MW-ra tehető szintén iszonyatos emissziós értékekkel és 10-15 éves kéményekkel(vagy még öregebb szűrők nélkül) ez összességében! Namármost ha ezeket a számokat nézzük akkor a jelenlegi kb 20 éves átlagkorú tüzelési berendezések minimum 9 MW teljesítménnyel rendelkeznek! Ezt fgogja az elmondottak szerint 4,1 MW teljesítményű biomassza (nagyrészt faapríték) kiváltani! Egyszerű józan paraszti logikával (ami neked nézve nem valószínűsítem hogy van) kevesebb mint a fele teljesítményű kazánok fogják kiváltani! Ebből kiolvasható a hatásfokok közötti különbség, melyek arra engednek következtetni hogy az emissziók is csökkenek! Az energiahordozó pedig nem gáz hanem fa! Ezek emissziója a korszerű technológiáknak köszönhetően lényegesen alacsonyabb (1/3) a város 20 évvel ezelőtti dupla annyi teljesítményű berendezéseitől! Valamint felhívnám arra az egyszerű tényre a figyelmed, hogy a gáz az orosz gázmezőkön évezredeken keresztül lebomlott szerves anyagokból keletkezett és megkötött Co2-t szabadítja fel és ez az energiahordozó attól hogy nem látod S (kén) valamint N (nitrogén) vegyületeket tartalmaz szennyezőanyagként melyet ki is füstöl a te kéményed valamint az összes kéményen keresztül mindenki!!!!! ATTÓL HOGY NEM LÁTOD MÉG LÉTEZIK! EZ MISZTIKUM SZÁMODRA NEM??? A GÁZ NEM OXIGÉNT BOCSÁJT KI ÉGÉSTERMÉKKÉNT A LEVEGŐBE! Ezáltal csupán szerintem sima HANGULATKELTÉS ÉS TÁJÉKOZATLANSÁG a hozzászólásod! Euton mégegyszer gratulálok annak akik ezt a projektet véghezviszik-vitték!
Daany 2012. március 23. 10:07
Akkor halljuk a konkrétumokat. Milyen technológiai megoldásokkal fogják elérni, hogy nulla legyen a károsanyag kibocsátás? :) Milyen belső útvonalról beszélsz?
A levegőbe puffogtatni remekül tudsz, de konkrétumok nélkül ez csak üres fecsegés marad.
forzakalocsa 2012. március 23. 09:27
Káros anyag kibocsátás szinte a nullával lesz egyenlő, zaj- és forgalom terhelés szinte alig lesz, hiszen napi egy kamion egy tökéletesen megtervezett belső kiszolgáló utvonalon körbehaladva elégíti ki a fűtési energiát. A félreértések és a rosszindulatú hangulatkeltések elkerülése végett, itt nem egy szénatüzelésű 20-40 megás erőműről van szó, hanem egy fél szoba nagyságű biomassza kazán beépítéséről, amit az átmeneti időszakban, kb. 10%-ban földgáz alapú kazánokkal kell kisegíteni, rásegíteni.
Mivel ilyen teljesítményű kazánok csakis a kórház mostani hőtelepén vannak racionális és magától érthető volt, hogy oda kerül a biomassza kazán is.
Aki a Miskei út, laktanyán túli részéről hozná be a távhő rendszert, az nincs tisztában annak költségeivel és műszaki lehetőségeivel!
Mint, ahogy azzal sincs tisztában, hogy mekkor károkat okoz az idióta hangulatkeltéssel, ami a beruházás után egyértelműen a saját fejére hullik vissza....
Ez a projekt évi két és fél millió köbméter gázt vált ki, ráadásul a csökkentett fűtési kiadások az önkormányzati tulajdonú cégbe mennek bele, mindezt helyben termelt energiahordozókkal, gazdaságos, hatékony, korszerű rendszerekkel! Ez az országos szinten is egyedülálló beruházás Kalocsa életében mérföldkő, amire hosszú távon alapozni lehet!!!
Ezt minden épeszű ember megérti és támogatja. Aki nem, vagy irigy, vagy rosszindulatú, vagy ami a legsúlyosabb: saját városának fejlődését akadályozza!!!
Daany 2012. március 23. 08:34
Arra vagyok kíváncsi, hogy lesz-e közmeghallgatás a témával kapcsolatban. Gondolom nem...
Daany 2012. március 23. 08:18
Kedves forzakalocsa!
Ezen a színvonalon sajnos képtelen vagyok veled vitatkozni. :) Kezdetnek ajánlom neked Halász János Környezetvédelmi Technológia című könyvét, ha elolvastad beszélgethetünk.
vitriolga 2012. március 23. 07:02
Megjelent a beruházással kapcsolatos szavazás itt a portálon. A kérdések ugyanolyan didaktikusak és egy irányba mutatóak (mondhatni álságosak), mint a kórház esetében. Az utolsó pont az egyetlen negatív tartalmú, de természetesen arra épeszű ember nem klikkel rá. Pedig azért lenne kérdés bőven. Pl. Egyet ért-e azzal, hogy az erőmű a város északi harmadában épüljön meg, tudva azt, hogy az uralkodó széljárás észak-északnyugati? Alkalmas-e a helyszín az alapanyag beszállítás feltételeihez (a gazdasági bejárathoz vezető szűk utcácska, megnövekvő és állandósuló teherforgalom: az ezzel kapcsolatos zaj- és környezetszennyezés).
forzakalocsa 2012. március 22. 14:56
Te hazudsz minden olvasó arcába, amikor szálló porról, szennyeződésról beszélsz, holott a legkorszerűbb, legtisztább, leghatékonyabb energiaellátást akarják bevezetni!!!!
Daany 2012. március 22. 12:15
Itt elsősorban nem a CO2-ról, hanem szálló porról van szó, és arról, hogy ez az egész a város közepén fog megvalósulni.
Másrészt meg arról, hogy zöld beruházásnak van beállítva, holott távolról sem az. Tény, hogy a mai technológiákkal szinte nullára csökkenthető a károsanyag kibocsátás, és tény az is, hogy ezek a technológiák rendkívül költségesek, nem véletlen, hogy a gyakorlatban alig alkalmazzák őket. Nem vagyok ellendrukker. Csak felháborít, hogy a pofámba hazudnak. Lehet az a beruházás indokolt, elsülhet jól is, de attól még nem lesz zöld... Arról nincs tudomásom, hogy a szóban forgó közintézmények nyílászáróinak cseréje a közeljövőben megvalósulhat, talán ha forrást is csatolna a kedves drukker, akkor elhinném.
Fel kéne fogni, hogy gondolkodni kellene, ahelyett, hogy fenntartás nélkül elhisszük amit a város vezetői mondanak... Legyen az a vezető Fideszes, MSZP-s, Jobbikos vagy LMP-s....
forzakalocsa 2012. március 22. 09:48
A co2-val kapcsolatban nem kellene téves, fals információkkal telekürtölni a várost, ugyanis hihetetlen károkat tud okozni ezafajta műszakilag megalapozatlan értekezés!!! A mai technológiákkal szinte nullára csökkenthető a káros anyag kibocsátás! Semmivel sem lesz több, mint a hétezer lakás egyik kéményéből kiáramló káros anyag...
Ami a az épületgépészeti és energetikai felújításokat illeti - ha figyelné a tisztelt ellendrukker a híradásoka - , pont most fogadott el a testület egy pályázati anyagot, amely hét meghatározó épületünket foglalja magában!
Fel kellene már fogni, hogy nem hülyék hozzák a döntéseket, kizárólag Kalocsa érdekeinek maximálos figyelembe vétele mellett!!!
A bíztatás jelen esetben sokkal célszerűbb és eredményre vezetőbb lenne!
Daany 2012. március 22. 08:02
Igen, csak így tovább, gyönyörű teljesítmény. Csak ne hazudjuk ZÖLD-nek. Mert távolról sem az és ezt gondolom a projecten dolgozó szakemberek is jól tudják.
Mi a helyzet valójában:
Adott egy város amelynek a közintézményei gyakorlatilag az utcát fűtik. Erre mit csinálunk? Ahelyett, hogy felújítanánk az épületet, ami valóban egy zöld megoldás lenne és számos munkahelyet is teremtene, elkezdünk olcsóbban, biomasszával fűteni. A biomassza szó egyébként elég sok mindenkit félre szokott vezetni, mert benne van a "bio" szó ami sokak fejében az egészséges, zöld dolgokkal párosul. A valóság az, hogy akinek van kandallója vagy kályhája az már fűtött biomasszával, ugyanis az esetünkben nem más mint növényi hulladék.
A helyzet pedig az, hogy ez a megoldás sokkal károsabb a város lakóira nézve, mint az épületkorszerűsítés, vagy akár az eredeti állapot. A földgáz égése során ugyanis túlnyomó részt víz és CO2 keletkezik, és ez is viszonylag kis mennyiségben. A fa égetése során is hasonló végtermékek keletkeznek, csak jóval nagyobb mennyiségben, illetve ott van még a korom, amelynek apró részecskéi a levegőbe kerülve károsítják a légzőrendszert. Ráadásul mindez a város közepére lesz telepítve... Nagyon röviden ennyi, lehetne ezt még hosszasan boncolgatni. A lényeg az, hogy ez a beruházás távolról sem zöld, és ha a Haynald terv összes zöld eleme ilyen lesz akkor sajnálom a város lakóit.
Joco 2012. március 21. 21:35
Csak igy tovább végre egy kidolgozott koncepció! Gratula az ezen dolgozóknak!
forzakalocsa 2012. március 21. 16:09
Valahogy így kellene működni a fejlesztéspolitkának! Fejlesztési koncepció, cél területek, kitörési pontok, majd abból akciótervek prioritásban!
Ha ez még az idén befejeződik, mindenki előtt megemelem a kalapom, mert hatalmasat fog hozni városunknak.
Így tovább srácok, tiétek a jövő!!!