Új Duna-híd – Barákánál lehet a bal parti hídfő
2015. szeptember 03.,csütörtök 10:45 |
A Közlekedési Koordinációs Központ szervezésében, a tervezett Kalocsa-Paks Duna-híd megépítésében érdekelt települési önkormányzatok képviselői, polgármesterei, a Paks-2 projekt vezetői, politikai, társadalmi és gazdasági szereplők, és közlekedési szakemberek részvételével tartott tanácskozáson kiderült: a három lehetséges helyszín – Ordas, Foktő, Bátya – közül a Kalocsa számára is kedvező barákai hídfő mellett szól a legtöbb érv.
A tanulmányterv a hónap közepére elkészül. Készítői, a Hegymagas Kft. szakemberei a helyszínek mellett ismertették a fölvetődött műszaki megoldásokat és a további ütemezés várható alakulását is.
Az elhangzottak szerint már a télen lefolyhat a tervező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás.
A lehetséges helyszínek egyike Ordasnál, a másik Foktő és Baráka közt, a harmadik Kalocsa és Bátya közt volna. Ezek közül a városunkhoz legközelebb eső alternatíva mellett szól a legtöbb szakmai érv is, így jelenleg ez a változat tűnik legvalószínűbbnek. A kérdést illetően szavazásos módszerrel kikérték a jelenlévők véleményét is, nemcsak a helyszínekről, hanem a műszaki megoldásokról is. Ez utóbbiaknak esztétikai és költségbeli következményei is vannak. A most begyűjtött véleményeket később figyelembe veszik majd a végső döntésnél, amelyre a minisztériumi értékelés és döntés-előkészítés után kormányzati szinten fog megszületni.
A műszaki megoldásra is több lehetőség kínálkozik. Az öt vázolt megoldás közül látványra és hídélményre nézve talán az úgynevezett ferdekábeles híd – ha megvalósul, ez volna a legnagyobb nyílású híd hazánkban –, vagy a még úgynevezettebb extradosed hídválozat a legvonzóbb. A nem hídmérnök olvasók számára könnyítésképpen a város honlapján az egyes műszaki megoldásokról rövid ismertetések és ábrák találhatóak, amelyek segítenek eligazodni az ugyanott közzétett, cikkünkhöz is melléékelt látványtervek közt.
A helyszín és műszaki tartalom kérdéseit illető kormányzati döntés után a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. választja majd ki a híd tervezőjét közbeszerzési eljárás során, ami akár már a tél során lezárulhat az elhangzottak szerint. A tervezés-engedélyeztetés körülbelül egy évet vesz igénybe, végül újra a kormánynak kell döntenie a megvalósításról.
Már korábban is a most valószínűsítetthez hasonló helyszínről érkeztek hírek, akkor még kevésbé pontosan megadva a leendő híd lehetséges helyét.
Alábbi térképünk a most bemutatott három lehetséges helyszínt és nyomvonalat ábrázolja:
Címoldali kép forrása: kalocsa.hu