Mi? Mennyi? Miért? – Hartman Jánost kérdeztük a devizahitelesek teendőiről
2015. április 29.,szerda 18:14 |
– A napokban kaphatták kézhez az elszámoló leveleket bankjuktól a devizahitelesek. A tapasztalatok szerint mennyire volt zökkenőmentes ez a folyamat?
– A részletes elszámolást április 30-ig adjuk postára. Magyarán a folyamat még javában tart, így egyelőre korai lenne a tapasztalatokról beszélni. Amit az elszámolással és forintosítással kapcsolatban tudni kell és érdemes, az naprakészen elérhető például az MKB Bank folyamatosan frissülő honlapján.
– Voltak-e magával az elszámolással kapcsolatos panaszok, esetleges csúszások, vagy más jellegű problémák?
– Mivel az értesítők kézbesítése április végéig tart, visszajelzésekre inkább ezt követően lehet számítani. Azt máris elmondhatom, hogy az MKB Banknál március végéig rendben, a jogszabályi előírások szerint lezajlott az elszámolás. Ennek számítási modelljét a Magyar Nemzeti Bank ellenőrizte és rendben lévőnek találta. Néhány ügyfélnél, akiknek az átlagosnál lényegesen bonyolultabb az ügye (például árfolyamgátas volt, majd kilépett, fizetési késedelembe esett, majd ismét rendesen fizette a hitelét stb.), mi magunk tartozzuk szükségét a korrekciónak, ám ez folyamatban van.
– Rátérve a levélben foglaltakra: kérlek, mutasd be annak formáját és tartalmát!
– Az elszámolásról szóló tájékoztató – az adott kölcsönszerződés típusától (pl. lezárt vagy még élő hitel, hátralévő futamidő hossza, és így tovább) függően– 6-14 nyomtatott oldal terjedelmű. Ebben az ügyfél tételes adatokat talál hitelszerződésének elszámolásáról, ugyanakkor nem része a levélnek a részletes elszámolás. Utóbbit külön kérni kell, ha meg szeretné nézni.
– Talán naiv kérdésnek tűnhet, de van-e módja annak, hogy az ügyfél visszaellenőrizze, hogy helyes elszámolási összeget kaptak-e meg a bankjuktól?
– Az a tény, hogy a Magyar Nemzeti Bank hitelesítette az MKB számítási módszertanát, garantálja a pontos és korrekt elszámolást.
– Amennyiben az ügyfél által számoltak és a tájékoztató levélben foglaltak nem illeszkednek egymáshoz, mi a teendő?
– Az ügyfél írásban tehet panaszt a bankjánál.
– Általában, most, hogy valamennyi tájékoztató a postaládákba került, mi a következő lépés a devizahitelesek számára?
– Mivel az elszámolás maga már megtörtént, az érintettek többségének további teendője nincs, két ügyféltípus kivételével. Az egyikbe azok tartoznak, akik szeretnék visszadevizásítani a szerződésüket. Az ezzel kapcsolatos nyomtatvány elérhető honlapunkon, a visszadevizásítás feltételeiről a postai úton megküldött ügyfél-tájékoztatóban adunk információt.
A másik csoportot azok alkotják, akik a meglévő, forintosított hitelüket egy másik banknál szeretnék kiváltani. Esetükben elmondható, hogy az MKB Bankot mindenképpen érdemes felkeresniük, hiszen az rendkívüli, a forintosított termék kondícióival egyszerűen összehasonlítható hitelajánlattal készül a hitelkiváltásra. A Hitelfrissítő Plusz termékünk esetében akár egy százalékkal alacsonyabb kamatot biztosítunk az eredeti banknál forintosított hitel kondíciójánál, a hitelkérelmet pedig mindössze öt munkanap alatt jóváhagyjuk, és erről kötelező érvényű ajánlatot állítunk ki az ügyfélnek. Nincsenek rejtett feltételek, nincs kötelező jövedelemátirányítás, vagy a kamatkedvezmény drága szolgáltatásokhoz kötése, ráadásul sikeres folyósítás esetén a hiteligénylési díjat utólag visszatérítjük az ügyfélnek.