Átverő show kirándulásnak álcázva
2008. augusztus 28.,csütörtök 16:38 |Az utazással egybekötött árubemutatókkal kapcsolatos panaszok egyre gyakoribbak, ezért a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) ellenőrzésekkel próbálja kiszűrni a fogyasztók megtévesztéséből élő vállalkozásokat. A fogyasztók általában a postaládájukba dobott szórólapról értesülnek a kedvezményes utazási lehetőségekről. A hirdetésekből gyakran nem derül ki világosan, hogy a jelentkezőknek egy több órás termékbemutatón is részt kell venniük. Az eddigi hatósági ellenőrzések azt mutatják, hogy az ilyen típusú vásárlásoknál kiemelten fontos a fogyasztói odafigyelés, ellenkező esetben bosszúsággal vagy vagyoni hátránnyal, kárral végződhet a kirándulás.
A kínált programok alapján az elsődleges célcsoport az idősebb korosztály, hiszen sok nyugdíjas szívesen vesz részt egy-egy kedvezményes áron kínált utazáson. Az NFH ellenőrzésének célja az volt, hogy kiszűrje azokat a vállalkozásokat, amelyek nem a jogszabályoknak megfelelő általános szerződési feltételeket használnak, illetve olyan kereskedelmi gyakorlatot alkalmaznak, amely a fogyasztókat megtévesztheti, vagy jogszabályba ütközik. A fogyasztóvédők többek között azt is vizsgálták, hogy az értékesített termékek megfelelnek-e a minőségi és biztonsági követelményeknek.
A mostani "razzia" alkalmával összesen huszonkét kereskedő harminchárom termékbemutatójának és huszonhat utazással egybekötött termékbemutatójának ellenőrzésére került sor, melyből ötvenegy esetben tártak fel hiányosságot a felügyelők. Általános tapasztalat, hogy az árubemutatókon a termékek ismertetésénél nem hangzik el a fogyasztók jogainak érvényesítéséhez szükséges információ, sőt magára a jogra is csak elenyésző alkalommal utalnak.
Több bemutatón megsértették a számla, illetve nyugtaadási kötelezettségre vonatkozó jogszabályi előírásokat, de a jótállással kapcsolatban is bőven akadtak hiányosságok. Bár üzleten kívül kötött szerződések esetén a vásárlót nyolc munkanapon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg, erről gyakran "elfelejtették" tájékoztatni a termékbemutató résztvevőit. Sőt, huszonkét esetben az elállási jog gyakorlásakor a foglaló összege nem járt vissza a vevőnek. Az is előfordult, hogy a kereskedő nyolc munkanapon belüli elállást adminisztrációs költség felszámolásával szankcionálta, illetve "meghiúsulási kötbért" fizettetett.
Ezeken a termékbemutatókon általában minden résztvevőnek és vásárlónak alacsony értékkel bíró és csekély minőségű ajándékot adnak a szervezők. Gyakori ajándékok a konyhai használati tárgyak (például: edények, mérlegek, szeletelő gépek), valamint az élelmiszerek. Bár ezeknek a termékeknek is meg kell felelniük az ide vonatkozó jogszabályi követelményeknek, ez a vizsgált esetekben nem mindig történt meg. Az eddig elvégzett vizsgálatok négy esetben az áru olyan hiányosságát állapították meg, ami miatt az nem forgalmazható (pl. tűzveszélyes hajszárító).
elena