Kalohírek

 

Átverő show kirándulásnak álcázva

2008. augusztus 28.,csütörtök 16:38  | 
Hazatérve nap, mint nap találkozhatunk postaládánkba bedobva utaztató vállalkozások olcsó, termékbemutatóra invitáló prospektusaival. Ha pedig a városban közlekedünk egy csomó vendéglátóegység előtt láthatunk legfőképpen idős, nyugdíjasokkal tömött buszokat. Aki részt vett már ilyen kiránduláson, tapasztalhatta, nem mindig azt kapja az ember, amit kínál a cég.
Megosztás: 

Az utazással egybekötött árubemutatókkal kapcsolatos panaszok egyre gyakoribbak, ezért a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) ellenőrzésekkel próbálja kiszűrni a fogyasztók megtévesztéséből élő vállalkozásokat. A fogyasztók általában a postaládájukba dobott szórólapról értesülnek a kedvezményes utazási lehetőségekről. A hirdetésekből gyakran nem derül ki világosan, hogy a jelentkezőknek egy több órás termékbemutatón is részt kell venniük. Az eddigi hatósági ellenőrzések azt mutatják, hogy az ilyen típusú vásárlásoknál kiemelten fontos a fogyasztói odafigyelés, ellenkező esetben bosszúsággal vagy vagyoni hátránnyal, kárral végződhet a kirándulás.

A kínált programok alapján az elsődleges célcsoport az idősebb korosztály, hiszen sok nyugdíjas szívesen vesz részt egy-egy kedvezményes áron kínált utazáson. Az NFH ellenőrzésének célja az volt, hogy kiszűrje azokat a vállalkozásokat, amelyek nem a jogszabályoknak megfelelő általános szerződési feltételeket használnak, illetve olyan kereskedelmi gyakorlatot alkalmaznak, amely a fogyasztókat megtévesztheti, vagy jogszabályba ütközik. A fogyasztóvédők többek között azt is vizsgálták, hogy az értékesített termékek megfelelnek-e a minőségi és biztonsági követelményeknek.

A mostani "razzia" alkalmával összesen huszonkét kereskedő harminchárom termékbemutatójának és huszonhat utazással egybekötött termékbemutatójának ellenőrzésére került sor, melyből ötvenegy esetben tártak fel hiányosságot a felügyelők. Általános tapasztalat, hogy az árubemutatókon a termékek ismertetésénél nem hangzik el a fogyasztók jogainak érvényesítéséhez szükséges információ, sőt magára a jogra is csak elenyésző alkalommal utalnak.

Több bemutatón megsértették a számla, illetve nyugtaadási kötelezettségre vonatkozó jogszabályi előírásokat, de a jótállással kapcsolatban is bőven akadtak hiányosságok. Bár üzleten kívül kötött szerződések esetén a vásárlót nyolc munkanapon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg, erről gyakran "elfelejtették" tájékoztatni a termékbemutató résztvevőit. Sőt, huszonkét esetben az elállási jog gyakorlásakor a foglaló összege nem járt vissza a vevőnek. Az is előfordult, hogy a kereskedő nyolc munkanapon belüli elállást adminisztrációs költség felszámolásával szankcionálta, illetve "meghiúsulási kötbért" fizettetett.

Ezeken a termékbemutatókon általában minden résztvevőnek és vásárlónak alacsony értékkel bíró és csekély minőségű ajándékot adnak a szervezők. Gyakori ajándékok a konyhai használati tárgyak (például: edények, mérlegek, szeletelő gépek), valamint az élelmiszerek. Bár ezeknek a termékeknek is meg kell felelniük az ide vonatkozó jogszabályi követelményeknek, ez a vizsgált esetekben nem mindig történt meg. Az eddig elvégzett vizsgálatok négy esetben az áru olyan hiányosságát állapították meg, ami miatt az nem forgalmazható (pl. tűzveszélyes hajszárító).

elena

Blogok

Ezt fald fel!  Lajcsi szelet

Tudom, nemrég voltak az ünnepek, és annyi sütit ettünk, amennyi csak belénk fért, de [...]

Mit nézzünk ma a tévében?  Hétfő, február 22. – Búcsú

Kedves Olvasóim! Úgy döntöttem, nem írom tovább ezt a blogot. Ennek oka elsősorban a tévéműsorok kínálatának erodálódása: nincs már mit ajánlgatni.[...]