Káosz a Postán
2008. április 02.,szerda 13:30 |A helyi postán igaz a hirdetmények között ki volt függesztve egy három oldalas gépelt anyag, amely részletesen tartalmazza Az Európai Parlament és a Tanácsnak a pénzátutalásokat kísérő megbízói adatokról szóló 1781/2006/EK számú rendeletét, amelynek 5 cikkének (1) pontja értelmében a postai pénzforgalmi szolgáltatások igénybe vétele során a megbízásokat megbízói adatoknak kell kísérniük. A jogi szöveg még hosszasan taglalja az új szabályokat, amely első ránézésre sem könnyű olvasmány. Ezért felkerestük a Magyar Posta Zrt. szóvivőjét Tomecskó Tamást, aki készséggel állt a hírportál rendelkezésére.
A fenti törvény már december 15-én életbe lépett, azonban április 1-ig türelmi időt kaptunk. – mondta a szóvivő, aki hozzátette, hogy plakátokkal, szóróanyagokkal és hirdetményekkel erre fel is hívták az elmúlt hónapokban az ügyfeleik figyelmét.
Április 1-jétől az 1.000 euró (mintegy 250 ezer forint) feletti postai sárga csekk befizetéseknél személyi igazolvánnyal, útlevéllel, vagy jogosítvánnyal azonosítaniuk kell az ügyfeleket a postai alkalmazottaknak, de az ezen összeg alatti csekkeknél is fel kell tüntetni a befizető valamilyen okmányának azonosító számát - mondta el a szóvivő.
E mellett hozzátette, hogy ez alól kivételt jelentenek azok a befizetések, amikor államigazgatási szervnek küldik a csekket, - ilyen például az APEH - vagy olyan szolgáltatónak, amely már azonosította az ügyfelét, mert ilyenkor a csekken már szerepel azonosító kód - tette hozzá Tomecskó Tamás.
A Rendelet bizonyos esetekben mentesítésre is lehetőséget ad, amelyre vonatkozóan az új csekkeken már jelzéseket is találhatunk. Az „M” azaz teljes mentességet élvező csekkek a hatóságok által kibocsátott adók, pénzbírságok vagy más illetékek megfizetésére szolgáló bizonylatokat takarják, ez esetben nem kell a személyigazolvány számot feltüntetni az ügyfeleknek, ugyanígy nem kell személyi azonosító az olyan sárga csekkeknél, amelyeken szerepel a szolgáltató társaság azonosítója, ez esetekben 1.000 euró felett sem kell a befizetőt azonosítani. Ezeken a nyomtatványokon az „FM” azaz feltételesen mentes jelzés szerepel. Az ügyfeleknek a legtöbb szolgáltatóval, úgymint DÉGÁZ, vagy akár a telefontársaságok szerződése van, ezért az ilyen postai csekkeken szerepel az azonosító szám – mondta el Tomecskó Tamás szóvivő, aki hozzátette, hogy a postán befizetett csekkek két ezrelékét, azaz minden ötszázadik csekket érinti a jogszabályváltozás.
Az olyan postai úton történő befizetések esetén, ahol a személy nem pontosan beazonosítható – pl. társasház esetében a közös költség megfizetésére szolgáló csekken nem szerepel befizető azonosító – fel kell tüntetni a személyigazolvány, útlevél vagy jogosítvány számot.
Ennek ellenére még tegnap nagy fejetlenség uralkodott a helyi postán, hiszen sem az alkalmazottak sem az ügyfelek nem voltak felkészülve a változásokra. Mint azt hírportálunk megtudta, a legnagyobb gondot az okozta, hogy több esetben nem volt egyértelmű, hogy kinek a személyigazolvány számát kell feltüntetni a csekken.
A Magyar Posta Zrt. szóvivője hangsúlyozta, hogy mindig annak a személynek a személyigazolvány számát kell feltüntetni, akinek a nevére szól a csekk, nem pedig azét, aki feladja a csekket, hiszen bizonyos esetekben ez a két személy különbözhet.
-edit-