Kalocsa fekete folt
2008. április 01.,kedd 18:31 |
Az Egészségbiztosítási Felügyelet március 31-én hozta nyilvánosságra a kórházak minőségi mutatóit tartalmazó indikátor listát. Az EBF kiemelt feladatának tekinti, hogy a biztosítottak, az ellátásra jogosultak minél több információval rendelkezzenek az egészségügyi rendszer egészének és az egyes egészségügyi szolgáltatóknak a működéséről. A kalocsai kórházról még nincsenek adatok, "Nem töltött ki kérdőívet" olvasható az intézmény neve mellett.
A felügyelet sok szempontra kiterjedő adatgyűjtésre alapozva készítette el a tájékoztatót. Az utóbbi hetekben az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) által finanszírozott valamennyi intézménybe elküldték a csaknem 400 kérdésből álló adatlapot. A kérdőíveket 155 kórházhoz juttatták el, ebből 122 intézmény válaszolt a kérdésekre. Mivel a válaszok a kórházak önbevallásán alapulnak, szükség van arra, hogy egy felügyelet ellenőrizze, hogy ezek az adatok mennyire fedik a valóságot.
Az EBF célja, hogy egy-két éven belül a betegek teljes körű tájékoztatást kapjanak az őket ellátó intézményről, valamint az információk alapján könnyebb legyen a választás. A Napi Gazdaság információi szerint azonban sokan aggályosnak tartják a nyilvánosságot. Elsők között a Magyar Kórházszövetség fejezte ki kétségeit a lista kapcsán. A szervezet szerint ugyanis csak akkor lenne célszerű közzétenni az adatokat, ha azokhoz megfelelő magyarázat is társulna. Például: az onkológiai kezelések esetében a magas halálozási statisztika értelemszerűen nem az ellátás rossz minőségét tükrözi.
Az EBF az Indikátorrendszerről merőben másként vélekedik. Az Egészségbiztosítási Felügyelet kiemelt feladatának tekinti, hogy a biztosítottak, az ellátásra jogosultak minél több információval rendelkezzenek az egészségügyi rendszer egészének és az egyes egészségügyi szolgáltatóknak a működéséről. „Mindenkinek joga van megismerni és megérteni annak az ellátórendszernek a működését, amely az ő egészségéért dolgozik, és amelyet a járulékokon és adókon keresztül ő finanszíroz. A jól informált biztosított tudatosabb döntésekre képes saját egészségét illetően, amely jobban működő és magasabb minőségű egészségügyi ellátáshoz vezet.”
A kérdőívek a következő főbb témaköröket járják körbe: alapadatok és fő strukturális jellemzők, kihasználtság, várakozási idők, hozzáférés, betegbiztonság, betegjogi helyzet, minőségirányítási rendszer, kényelmi kiegészítő szolgáltatások, dolgozói elégedettség és munkakörülmények, intézményi egészségfejlesztés.
A kórházak adatait bárki megtekintheti a www.efb.hu/indikator weboldalon. Rengeteg információ között böngészhet az érdeklődő, amennyiben megyénk kórházainak adataira kíváncsi. A listán megtalálható a Bajai Kórház, a kecskeméti Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Kórháza, a kiskunfélegyházi Városi Kórház, valamint a kiskunhalasi Semmelweis Kórház Kht. Igaz, hogy a listán szerepel még egy intézmény, mégpedig a kalocsai Városi Kórház, amely „csupán” abban különbözik a fent felsoroltak közül, hogy ha rákattintunk a nevére, nem adatokat látunk, hanem egy pirossal kiemelt szöveget: „Nem töltött ki kérdőívet”.
-Csákváry-
Az EBF célja, hogy egy-két éven belül a betegek teljes körű tájékoztatást kapjanak az őket ellátó intézményről, valamint az információk alapján könnyebb legyen a választás. A Napi Gazdaság információi szerint azonban sokan aggályosnak tartják a nyilvánosságot. Elsők között a Magyar Kórházszövetség fejezte ki kétségeit a lista kapcsán. A szervezet szerint ugyanis csak akkor lenne célszerű közzétenni az adatokat, ha azokhoz megfelelő magyarázat is társulna. Például: az onkológiai kezelések esetében a magas halálozási statisztika értelemszerűen nem az ellátás rossz minőségét tükrözi.
Az EBF az Indikátorrendszerről merőben másként vélekedik. Az Egészségbiztosítási Felügyelet kiemelt feladatának tekinti, hogy a biztosítottak, az ellátásra jogosultak minél több információval rendelkezzenek az egészségügyi rendszer egészének és az egyes egészségügyi szolgáltatóknak a működéséről. „Mindenkinek joga van megismerni és megérteni annak az ellátórendszernek a működését, amely az ő egészségéért dolgozik, és amelyet a járulékokon és adókon keresztül ő finanszíroz. A jól informált biztosított tudatosabb döntésekre képes saját egészségét illetően, amely jobban működő és magasabb minőségű egészségügyi ellátáshoz vezet.”
A kérdőívek a következő főbb témaköröket járják körbe: alapadatok és fő strukturális jellemzők, kihasználtság, várakozási idők, hozzáférés, betegbiztonság, betegjogi helyzet, minőségirányítási rendszer, kényelmi kiegészítő szolgáltatások, dolgozói elégedettség és munkakörülmények, intézményi egészségfejlesztés.
A kórházak adatait bárki megtekintheti a www.efb.hu/indikator weboldalon. Rengeteg információ között böngészhet az érdeklődő, amennyiben megyénk kórházainak adataira kíváncsi. A listán megtalálható a Bajai Kórház, a kecskeméti Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Kórháza, a kiskunfélegyházi Városi Kórház, valamint a kiskunhalasi Semmelweis Kórház Kht. Igaz, hogy a listán szerepel még egy intézmény, mégpedig a kalocsai Városi Kórház, amely „csupán” abban különbözik a fent felsoroltak közül, hogy ha rákattintunk a nevére, nem adatokat látunk, hanem egy pirossal kiemelt szöveget: „Nem töltött ki kérdőívet”.
-Csákváry-