Mentő, vagy betegszállító?
2008. január 16.,szerda 16:13 |
Januártól teljesen szétválasztották a sürgősségi mentést és a betegszállítást, amelyet ma már csak magáncégek végezhetnek. Január elsejétől ugyanis már nem a mentősök szállítják a betegeket a kórházba, vagy épp onnan haza, hanem az erre szakosodott betegszállítók. Az OMSZ csak akkor kapcsolódik be a betegszállítási feladatba, ha szükség van orvos vagy mentőápoló jelenlétére. Erről kérdeztük Nacsa Tivadart, a Kalocsai Mentőállomás vezető mentőtisztjét, valamint Lakatos Zoltánt, a Lakatosék Bt. Ügyvezetőjét, akik betegszállítással foglalkoznak városunkban.
A mentés és a betegszállítás szétválasztására egyébként azért volt szükség, mert az utóbbi feladat nagyban lekötötte a mentősök energiáit, ezért nem tudtak rendesen az életmentésre és a sürgős esetekre koncentrálni. Az Országos Mentőszolgálat hét eleji közleményében azt írta: „a betegszállítás és a mentés szétválasztása óta érezhetően javult a helyzet, mert a mentőkocsik bevethetősége és riaszthatósági aránya is nőtt”.
Az átállás azonban nem bizonyult túl sikeresnek. Az év elején az ország néhány megyéjében a betegszállítók nem tudták megfelelően ellátni feladataikat, országos átlagban 30-40%kal több munkájuk volt, de Békés és Vas megyében helyenként a többletmunka elérte a 100%ot.
A héten annak jártam utána, hogy a betegszállításban bekövetkezett változások miként érintik Kalocsát és környékét.
Nacsa Tivadar, a Kalocsai Mentőállomás vezető mentőtisztje elmondta, hogy mivel a betegszállítást már nem a mentők végzik, ennek megfelelően a meglévő autópark nincs leterhelve, tehát a mentés biztonsága javult, de Kalocsa térségében eddig sem volt különösebb gond ezzel. A szállítás azonban egy másik kategória, ezt a háziorvos, illetve a kórházi orvos rendelheti el. Az adott orvos dönti el, a betegek állapotát mindig szem előtt tartva, hogy milyen kísérő szükséges melléjük. Az ápoló kíséretét igénylő beteg szállítását továbbra is a mentőszolgálat végzi, a kíséretet nem igénylő betegek szállításáról pedig a betegszállítók gondoskodnak.
Lakatos Zoltán, a Lakatosék Bt. ügyvezetője kérésemre elmondta, hogy őket, mint betegszállítókat, miben érintik a változások. Mint megtudtam, körzetük elég nagy: Bátya, Drágszél, Dunapataj, Dunaszentbenedek, Dunatetétlen, Dusnok, Fajsz, Foktő, Géder, Hajós, Harta, Homokmégy, Kalocsa, Miske, Ordas, Öregcsertő, Solt, Szakmár, Újtelek és Uszód tartozik hozzájuk. Ezeknek a településeknek a betegeit kötelességük elszállítani vizsgálatra akár Kalocsára, akár bármely más városba. A körzeti orvos megjelöli, hogy mennyi idő alatt kell a szállítást elvégezni, ezt az időt a betegszállítóknak be kell tartani. A szervezési feladatok nagy odafigyelést igényelnek.
A Lakatosék Bt.-nél is érezhető, hogy megnövekedtek a teendők, becslésük szerint 30%al több beteget kell szállítaniuk, de ez nem okoz fennakadást munkájukban. A magán betegszállítók már több éve működnek az országban, de ezek nagy részének eddig is felügyeletet nem igénylő szállításra szólt a működési engedélye. A szakkíséretet igénylő betegek szállítását továbbra is kizárólagosan a mentőszolgálat végezheti.
Illés L. Adrienn
Az átállás azonban nem bizonyult túl sikeresnek. Az év elején az ország néhány megyéjében a betegszállítók nem tudták megfelelően ellátni feladataikat, országos átlagban 30-40%kal több munkájuk volt, de Békés és Vas megyében helyenként a többletmunka elérte a 100%ot.
A héten annak jártam utána, hogy a betegszállításban bekövetkezett változások miként érintik Kalocsát és környékét.
Nacsa Tivadar, a Kalocsai Mentőállomás vezető mentőtisztje elmondta, hogy mivel a betegszállítást már nem a mentők végzik, ennek megfelelően a meglévő autópark nincs leterhelve, tehát a mentés biztonsága javult, de Kalocsa térségében eddig sem volt különösebb gond ezzel. A szállítás azonban egy másik kategória, ezt a háziorvos, illetve a kórházi orvos rendelheti el. Az adott orvos dönti el, a betegek állapotát mindig szem előtt tartva, hogy milyen kísérő szükséges melléjük. Az ápoló kíséretét igénylő beteg szállítását továbbra is a mentőszolgálat végzi, a kíséretet nem igénylő betegek szállításáról pedig a betegszállítók gondoskodnak.
Lakatos Zoltán, a Lakatosék Bt. ügyvezetője kérésemre elmondta, hogy őket, mint betegszállítókat, miben érintik a változások. Mint megtudtam, körzetük elég nagy: Bátya, Drágszél, Dunapataj, Dunaszentbenedek, Dunatetétlen, Dusnok, Fajsz, Foktő, Géder, Hajós, Harta, Homokmégy, Kalocsa, Miske, Ordas, Öregcsertő, Solt, Szakmár, Újtelek és Uszód tartozik hozzájuk. Ezeknek a településeknek a betegeit kötelességük elszállítani vizsgálatra akár Kalocsára, akár bármely más városba. A körzeti orvos megjelöli, hogy mennyi idő alatt kell a szállítást elvégezni, ezt az időt a betegszállítóknak be kell tartani. A szervezési feladatok nagy odafigyelést igényelnek.
A Lakatosék Bt.-nél is érezhető, hogy megnövekedtek a teendők, becslésük szerint 30%al több beteget kell szállítaniuk, de ez nem okoz fennakadást munkájukban. A magán betegszállítók már több éve működnek az országban, de ezek nagy részének eddig is felügyeletet nem igénylő szállításra szólt a működési engedélye. A szakkíséretet igénylő betegek szállítását továbbra is kizárólagosan a mentőszolgálat végezheti.
Illés L. Adrienn