Heti gazdasági rövidek
2007. december 11.,kedd 16:24 |Minimumadóra utazik az APEH
A minimumadó befizetése kerül jövőre az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) vizsgálatainak középpontjába. A kiszivárgott információk szerint a revizorok a társaságok és az egyéni vállalkozók körében is górcső alá veszik, hogy a kimutatott adóalap eléri-e a korrigált bevétel két százalékát.
Növekvő szigorral szembesülnek az újonnan induló vállalkozások is: e cégek ötöde számíthat helyszíni ellenőrzésre. Az adóhatóság az eredetileg a 2007-es évre szóló célkitűzésekről, a feketefoglalkoztatás felderítéséről és a vagyonosodási vizsgálatokról sem feledkezik meg.
Idén több mint 10 ezer vagyonosodási vizsgálatot folytatott le az APEH, melynek során mintegy 40 milliárd forint adóhiányt állapított meg. Jövőre 12-15 ezer vagyonvizsgálatra számíthatunk.
Védelem nélkül a biztosított autósok
A szakemberek azt mondják, a halasztott díjfizetést is jól meg kell gondolni. Ha ugyanis az átmeneti időszakban történik baleset, a biztosító nem biztos, hogy kifizeti a kárt. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) az év utolsó hónapjaiban a szokásosnál több panasz érkezik a káresemények elbírálása miatt. A PSZÁF szerint az átkötési időszak a legveszélyesebb. Ilyenkor minden autósnak érdemes ellenőriznie, hogy valóban megérkezett-e a felmondása a régi biztosítójához és azt is, hogy él-e az új biztosítása. Az sem baj, ha azonnal ki is fizeti az újonnan megkötött biztosítás díját. Így ugyanis, ha időközben baleset történik, nagyobb eséllyel juthat a pénzéhez.
A legtöbb panasz azért érkezik a felügyelethez, mert a biztosítók elutasítják az autós kárigényét. Sokan pedig az elhúzódó ügyintézést nehezményezik. A felügyelet egy hónapon belüli ügyintézést vár el a biztosítóktól, de ez csak ajánlás. Az erről szóló kormányrendelet enyhébb, 90 napos határidőt szab.
Hitelrekordok dőlnek meg a magyar bankokban
Arról nincs felmérés, hogy kik veszik fel, de a bankárok szerint főleg kis- és középvállalkozók, akik így próbálják finanszírozni átmeneti pénzzavarukat. Csökkenni biztos nem fog a hitelfelvétel mértéke, a december ugyanis az áruhitelek hónapja. Az elmúlt hónapokban 6 százalékkal csökkent a bérek reálértéke.
A kereskedők részletfizetést ajánlanak. Van ahol a vásárló maga dönthet, hogy havonta mennyit fizet. De fizet, ha kell akár hitelből is. Csak az áruhitelek elérik 100 milliárd forintot. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint szabad felhasználású jelzáloghitelből rekordösszeget vettek fel a magyarok októberben. Harminc százalékkal többet, mint korábban. Ez a hitel bármire elkölthető, a szakemberek szerint minden második ilyen kölcsönt vállalkozók kérnek és a vállalkozásukra költik.
Emelkednek a helyszíni és szabálysértési bírságok - Akár az APEH is jöhet behajtani
Továbbra is a rendőr dönti el, hogy ki mekkora büntetést kap, de 3 ezer forint lesz a minimum az eddigi 500 helyett, és 20 ezer a maximum. Ezentúl a helyszíni bírságot és a szabálysértést is az APEH hajthatja be azoktól, akik nem fizetnek.
A helyszíni bírság legalacsonyabb összege ötszáz helyett háromezer forint lesz. A maximum pedig a jelenleginek kétszerese, húszezer forint. A szabálysértési bírság legalacsonyabb büntetési tétele ezerről háromezer forintra nő.
Változik a behajtás módja is, ha valaki nem fizet, azon az APEH hatja be a tartozást.
Kötelező: a 132 milliárd forintos piac
Múlt hét pénteken lezárult a 2007-es kampány felmondási időszaka. A rekordok és a villámrajtok hónapját élhettük át. Az előzetes becslések beigazolódni látszanak és 700 ezren újragondolták már meglévő szerződéseiket és felmondták azokat. A nagy népi vándorlásnak most is lettek vesztesei és nyertesei és új szereplők is tovább élezték a versenyt.
Hazánkban mintegy 3,9 millió gépjármű van biztosítva, az ágazat díjbevétele pedig 13 milliárd forintra rúg. Láthatjuk tehát, hogy nem kis üzletről van szó. Ezért is megéri beszállni a versenybe és természetesen a felépített ügyfélportfoliónak év közben ki lehet ajánlani más terméket is. Egyre többen ismerik fel ezt a lehetőséget, az idén már 13 társaság hirdette meg tarifáit.
A kiélezett árversenyben egyre tovább csökkent az egy szerződésre eső átlagdíj mértéke. A tarifastruktúrák egyre bonyolódnak, az ügyfelek számára kevésbé átláthatók, a kedvezményrendszerek mellett pedig új díjcsökkentő elemek jelentek meg.
Tavaly közel 500 ezren cserélték le a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításukat olcsóbbra, mintegy harmaduk választva az internetes biztosításközvetítőket. Az idei évben viszont, az előzetes adatközlések alapján, mintegy 700 ezren váltottak. Az online alkuszok térnyerése is évről-évre szembetűnőbb. 2007-ben már a teljes forgalom 40 százalékát közvetítették.
Hegyen-völgyön indulhat az M6 építése
Az Uvaterv a nyáron nyerte el a közbeszerzési eljárást, az egyszerűbb nyomvonal megtervezésére, de terveiket nem fogadták el, sőt szerződésszegéssel vádolják őket. A cég szerint csak formai kifogások vannak a munkájukkal szemben, és az sem igaz, hogy az új tervek miatt nem lenne kész 2010-re a pécsi autópálya. Nem sokkal ezután eredményt hirdetett a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium: az osztrák Strabag AG vezette Mecsek Autópálya Konzorcium nyerte el az M6-os Szekszárd-Bóly, és az M60-as gyorsforgalmi út Bóly-Pécs közötti, együttesen 79 kilométeres szakaszának megépítésére kiírt koncessziós tendert. Az útszakasz PPP-konstrukcióban készülhet (vagyis az állam a magánszektorral kötött szerződése alapján). A pálya üzemeltetése 30 évre a konzorciumé. A végső ajánlat nettó értéke 266,8 milliárd forint volt, szerződéskötés november 21-én várható. A győztes szerint a beruházás 2010 tavaszára készül el, az építési költségek elérhetik a 200 milliárd forintot. Az M6-os új szakasz üzemeltetése évi 2,2 milliárd forint lenne mai áron számolva.