Idén megismerjük a fontossági sorrendet
2009. február 02.,hétfő 22:07 |
Míg a tavalyi harmadik negyedévben még bővült - igaz, a várakozások alatt - a globális mobilpiac, az utolsó három hónapban már 10 százalékkal kevesebb készüléket vásároltak világszerte a tengerentúli Strategy Analytics kutatása szerint. Az öt vezető gyártó közül mindössze kettő tudta fokozni termelését; az elmúlt nyolc év legrosszabb adatában a kereslet visszaesése mellett a cégek hitelkörülményeinek romlása is közrejátszik - állítja az intézet. Az év egészében is csupán öt százalékkal bővült a piac, de 2009-ben ez is elérhetetlennek tűnik.
A kilátások egyre rosszabbak. Az elmúlt év végén közel hétszázalékos csökkenést vetített előre 2009-re a Reuters, a magasan piacvezető Nokia már a teljes piac 10 százalékos visszaesését várja idén, a Citigroup pedig 13 százalékos zsugorodást prognosztizál. A negatív tendencia az értékesített darabszám csökkenése mellett abból fakad, hogy a vevők főleg a közepes árkategóriától az olcsóbb készülékek felé fordulnak el. Igaz, az eladott készülékek átlagára évek óta csökken, de ez elsősorban annak köszönhető, hogy a feltörekvő piacokon az olcsóbb telefonok keresettebbek.
Az idei év a telekommunikációs szektort Magyarországon is kihívások elé állítja, elsősorban a céges ügyfelek részéről - mondják az itthoni mobiltelefon-társaságok vezetői - számolt be korábban a Napi Gazdaság. Főleg a középső kategóriában eshetnek vissza a fogyasztói költések. Winkler János, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese, a lakossági üzletág vezetője szerint míg a felső és az alsó szegmensbe tartozók hívási szokásai feltehetően nem változnak, a fő kérdés az, hogy mi lesz a középső szegmensben - bizonyosnak látszik, hogy itt lesz a leglassúbb a készülékcsere.
A mobiltelefonok értékesítésénél a január végi időszakban a korábbi évekhez hasonlóan idén is némi csökkenés mutatkozott - tudta meg a Napi a Vodafone-tól. Egyelőre kis mértékben ugyan, de a társaságnál is érzik a változást, ugyanakkor a kereslet egyszerűbb készülékek felé való eltolódása még nem tapasztalható. A lakossági és a vállalati szegmensben az értékesítés némileg más képet mutat, a vállalati szegmensnél egyelőre semmi nem érezhető a válság hatásaiból a szolgáltató üzletmenetében. A cél a különböző akciókkal a különböző kategóriájú telefonok korábbi értékesítési számainak megtartása, esetenként növelése.
Forrás: hirstart.hu