Repülőtéri illetékek
2008. január 25.,péntek 09:27 |
Az Európai Parlament 2008. január 14-én első olvasatban elfogadta a szocialista Ulrich Stockmann jelentését az európai repülőtéri illetékekről.
A jelentés néppárti árnyékraportőre, Becsey Zsolt (Dél-alföldi régió EU Parlamenti képviselője) a döntés kapcsán kiemeli:
- A Néppárt szerint szükséges egy európai szabályozó keretet létrehozó irányelv, mivel a rendkívül eltérő nemzeti szabályozások és gyakorlatok veszélyeztetik a belső piac egységes működését e téren.
A Néppárt pozíciójának megfelelően azonban a Parlament úgy foglalt állást, hogy csak a legszükségesebb kérdésekben kell szabályozni az európai gyakorlatot.
Ezért döntött úgy a Parlament - a Bizottság 1 milliós küszöbével szemben -, hogy csak az 5 millió évi utasforgalom fölötti repterek esnek a szabályozás hatálya alá, valamint azok a légikikötők, amelyek a nemzeti forgalom legalább 15 százalékát elérik. Ezzel biztosítani lehetett, hogy csak a valóban nagy, monopolhelyzettel visszaélni tudó repterek, illetve a nemzeti "zászlóshajók" kerüljenek szabályozásra. Így minden tagállamban egységes szabályozás érvényesül.
A reptereknek világos eljárásban kell közölniük az illetékemelés szándékát, és a Néppárt álláspontjának megfelelően nem lehet az illeték tárgya a nem repülési célú költségek csoportja, mint például a biztonsági illeték, a kereskedelmi jövedelmek, sérült személyek utazási segítésének, a zaj- és környezetvédelmi intézkedéseknek a vélt költségei.
Ezzel szigorúan kordában lehet tartani az illetékeket, és átláthatóvá válik a légitársaságok számára a költségképzés, és lehetővé a repterek közötti verseny megnyitása is.
Ugyanakkor Becsey Zsolt eredménynek tartja azt is, hogy a légitársaságok sem helyezhetik túlságosan nyomás alá a repülőtereket, így szabályozott módon lehetséges a reptéri fejlesztés költségeinek fokozatos, nem hirtelen megjelenítése az illetékben.
Előrelépés, hogy minden tagállamban egységes szervezeti és feladatrenben jön létre egy szabályozó hatóság, amely nemcsak az irányelv életbe lépéséhez szükséges nemzeti szabályokat, hanem az esetleges légitársasági vagy reptér által benyújtott panaszt is kezeli az illetékek meghatározásakor. Ezt záros határidőn belül kell megtennie.
Becsey Zsolt szerint a nagy frakciók egyetértésével kialakult közös álláspont alapján jó esély van arra, hogy a Parlament a tagállamokkal és a Bizottsággal együttműködve még az idén elfogadja ezt az iránymutatást adó jogszabályt.
Forrás: www.becseyzsolt.hu
- A Néppárt szerint szükséges egy európai szabályozó keretet létrehozó irányelv, mivel a rendkívül eltérő nemzeti szabályozások és gyakorlatok veszélyeztetik a belső piac egységes működését e téren.
A Néppárt pozíciójának megfelelően azonban a Parlament úgy foglalt állást, hogy csak a legszükségesebb kérdésekben kell szabályozni az európai gyakorlatot.
Ezért döntött úgy a Parlament - a Bizottság 1 milliós küszöbével szemben -, hogy csak az 5 millió évi utasforgalom fölötti repterek esnek a szabályozás hatálya alá, valamint azok a légikikötők, amelyek a nemzeti forgalom legalább 15 százalékát elérik. Ezzel biztosítani lehetett, hogy csak a valóban nagy, monopolhelyzettel visszaélni tudó repterek, illetve a nemzeti "zászlóshajók" kerüljenek szabályozásra. Így minden tagállamban egységes szabályozás érvényesül.
A reptereknek világos eljárásban kell közölniük az illetékemelés szándékát, és a Néppárt álláspontjának megfelelően nem lehet az illeték tárgya a nem repülési célú költségek csoportja, mint például a biztonsági illeték, a kereskedelmi jövedelmek, sérült személyek utazási segítésének, a zaj- és környezetvédelmi intézkedéseknek a vélt költségei.
Ezzel szigorúan kordában lehet tartani az illetékeket, és átláthatóvá válik a légitársaságok számára a költségképzés, és lehetővé a repterek közötti verseny megnyitása is.
Ugyanakkor Becsey Zsolt eredménynek tartja azt is, hogy a légitársaságok sem helyezhetik túlságosan nyomás alá a repülőtereket, így szabályozott módon lehetséges a reptéri fejlesztés költségeinek fokozatos, nem hirtelen megjelenítése az illetékben.
Előrelépés, hogy minden tagállamban egységes szervezeti és feladatrenben jön létre egy szabályozó hatóság, amely nemcsak az irányelv életbe lépéséhez szükséges nemzeti szabályokat, hanem az esetleges légitársasági vagy reptér által benyújtott panaszt is kezeli az illetékek meghatározásakor. Ezt záros határidőn belül kell megtennie.
Becsey Zsolt szerint a nagy frakciók egyetértésével kialakult közös álláspont alapján jó esély van arra, hogy a Parlament a tagállamokkal és a Bizottsággal együttműködve még az idén elfogadja ezt az iránymutatást adó jogszabályt.
Forrás: www.becseyzsolt.hu