Kalohírek

 

Magyar Geometrikus Művészet – Gyűjteményes kiállítás a Városi Galériában

2012. szeptember 26.,szerda 09:32  |   
A Magyarországról elszármazott, több mint negyven éve Párizsban élő és alkotó képzőművész és műgyűjtő, Joseph Kádár gyűjteményéből összeállított kiállításon mutatkozik be a magyar geometrikus művészet alkotóinak színe-java a kalocsai Városi Galériában múlt pénteken megnyílt kiállítás keretében. A szintén Joseph Kádár által útjára indított Magyar Sokszorosított Grafika Hónapja mozgalom keretében nyílt kiállításon a gyűjtő tulajdonában álló szitanyomatokat ismerhet meg a közönség.
Megosztás: 

Kalocsa művészeti palettáján, művészeti életében régi adósságot pótol a gyűjteményes kiállítás – mutatott rá megnyitó beszédében Tamás Eszter művészettörténész, a Schöffer gyűjtemény vezetője.

A tárlaton több mint negyven művész, többek között Victor Vasarely, Kassák Lajos, Nicolas Schöffer, Kepes György, Barcsai Jenő, Joseph Kádár, Deim Pál, Ézsiás István, Fajó János, Korniss Dezső, Tilles Béla és rajtuk kívül még számos ismert és elismert honi alkotóművész munkái láthatóak.



Tamás Eszter emlékeztette a megjelenteket, hogy a festő, grafikus, fotóművész, lapszerkesztő, művészeti író, műgyűjtő, múzeumalapító Joseph Kádár tavasszal, a Francia Napok keretében emlékezetes tárlaton mutatkozott be a Schöffer Gyűjteményben az értő kalocsai közönségnek.

Szeptember a Magyar Sokszorosított Grafika Hónapja. E mozgalmat is Joseph Kádár indította el 2011-ben, közel száz magyar művész grafikáival a hajdúszoboszlói Nemzetközi Modern Múzeumban. E kezdeményezés folytatásaként idén szeptemberben saját sokszorosított grafikáit mutatta be Hajdúszoboszlón és Budapesten, amelyek a Hommage a Kassák, Hommage a Le Corbusier albumainak is alapjait adták – hangzott el.



A továbbiakban a művészettörténész az új művészet kialakulásáról és fejlődéséről, a magyar úttörőknek e mozgalomban játszott szerepéről szólt, visszakanyarodva Cézanne-ig és a körülötte kifejlődött posztimpresszionizmusig. Az ő színlefokozásuk és formaegyszerűsítésük már előfutára volt a kubizmusnak is. Cézanne művészete a tudatos átmenet a múlt dekadenciája és a ’20-as évek friss életkezdése között. Az új művészet történelmi időszámításának a mérföldköve ő, mely művészet 1909-től kezdődött – mutatott rá Tamás Eszter, hozzátéve, hogy a geometrikus formák ősidők óta léteznek elméletben a matematika tudományában és a gyakorlatban az építészetben, tárgykultúrában, önálló stílusként azonban csak a XX. század első évtizedeitől vannak jelen a képzőművészetben.

A továbbiakban a geometrikus formákkal dolgozó magyar művészek eredményeit méltatta a megnyitó szónoka. Örömmel állapította meg, hogy noha a magyar művészet mindig is fáziskéséssel követte a világban megszülető stílusirányzatokat, a geometrikus művészeti formákkal dolgozó honi alkotók a nemzetközi művészi elittel szinte egyidejűleg jelentkeztek.



Tamás Eszter elmondta: hazánk képzőművészeiből minden stílus közül a geometrikus festők, élükön Kassák Lajos, Moholy-Nagy László, Victor Vasarely váltak legismertebbekké Európában és jutottak el a világhírig, de az élő és a mostani gyűjteményes tárlaton látható kortárs magyar geometrikus festők is gyakran jelen vannak Európa nagy kiállítótermeiben.

A megnyitó ünnepélyes hangulatához Jakab Erika előadóművész fuvolajátékával járult hozzá.

A tárlat október 14-ig tekinthető meg.

A videót a KalocsaTV készítette.

Blogok

Ezt fald fel!  Lajcsi szelet

Tudom, nemrég voltak az ünnepek, és annyi sütit ettünk, amennyi csak belénk fért, de [...]

Mit nézzünk ma a tévében?  Hétfő, február 22. – Búcsú

Kedves Olvasóim! Úgy döntöttem, nem írom tovább ezt a blogot. Ennek oka elsősorban a tévéműsorok kínálatának erodálódása: nincs már mit ajánlgatni.[...]